Efter en noget sløv periode indenfor russisk film, er der ved at komme seriøst gang i sejlene. Hvor særligt actionfilm og kunstfilm har bidt relativt fra sig, begynder det også at ligne noget mht. klassiske melodramaer over historiske perioder. Nikita Mikhalkov, der har gjort sig positivt bemærket både som skuespiller og instruktør - og særligt med den mesterlige ”Burnt by the Sun”, fortsætter ud ad en spændende spor med ”The Barber of Siberia”. Det er bare ikke spændende nok set over tre timer.
I et tilbageblik, erindrer Jane Callahan (Julie Ormond) via et brev til hendes søn, om oplevelserne i Rusland tyve år før. Det starter ombord på et tog til Moskva, da hun skal opsøge General Radlov (Aleksei Petrenko) for at finansiere et projekt for opfinderen McCracken (Richard Harris). Helt tilfældigt møder hun soldaten Andrei Tolstoj (Oleg Menshikov), hvilket lige så tilfældigt udvikler sig til en storladen forelskelse. Dette udløser en række problemer for projektet, da Radlov tilsyneladende også er faldet for den kønne Callahan...
Man siger, at kærlighed er et sprog alle kan forstå – men det kan vitterligt være svært, når man prøver at forene noget så forskelligt vestlig og russisk kultur i samme overbæring. Temaet bag ”The Barber of Siberia” omhandler alle de elementer der går tabt og misforstås i det kulturelle, om end på en til tider meget kuriøs fremstillet facon. For nok kan det være at tematikken lyder tung og filmens længde taber nogen på vejen, men midt i det hele er tonen dybt surrealistisk og til tider morsom som go' gammel daws slap-stick. Det er blandingen af kostume- og periodefilm contra det absurd humoristiske, der skaber den underligt appellerende form, som ”The Barber of Siberia” i sidste ende udgør – og det er virkeligt underholdende, hvis man tager sig den lange tid, som filmen nu engang varer. Hvis ikke, vil man kede sig bravt.
Smukke Julia Ormond spiller som sædvanligt ganske overbevisende og det er en fornøjelse at se selveste Richard Harris i rollen som den småskøre og excentriske opfinder. Dog blinder Oleg Menshikov helt igennem, på en unik charmerende og klodset facon, der netop trække linjer til et karakterstudie i Chaplins slap-stik komedie og til tider melankoli, set via de mere tragiske ”The Tramp” fortællinger.
Alt i alt er ”The Barber of Siberia” en rigtigt god og underholdende film, der dækker flere nuancer ind i følelsesspektret og skulle man sammenligne det med en bedre kendt film i stil, ville det være Roberto Benignis ”Livet er smukt”. Underfundig, charmerende og med en smule på hjertet, til trods for at det bliver en smule søgt hen ad vejen – og for langt. Det er formentlig en film man enten elsker eller hader – hvor jeg personligt står i den mere positivt indstillet lejr.
Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Sandrew Metronome.