The Beguiled

5. oktober 2017 af Cecilie Hornung Jensen

The Beguiled billede

The Beguiled er et smukt og sanseligt drama, der udforsker magtforholdene mellem mænd og kvinder under den amerikanske borgerkrig.

Filmen er instrueret af Oscar-vinderen Sofia Coppola (Lost in Translation) og er baseret på Thomas Cullinans roman fra 1966 samt Richard Donners filmatisering af samme bog i 1971 med Clint Eastwood i hovedrollen. Filmens fortælling foregår på en pigeskole i Virginia i 1864, tre år inde i den amerikanske borgerkrig. Her forsøger skolens unge kvinder at klare sig igennem dagene ved at holde på de kristne former og daglige rutiner, mens krigen raser omkring dem.

Alt virker ved første øjekast til at være fredeligt og idyllisk, men da en af de yngre piger finder en såret nordstatssoldat i skoven og tager ham med tilbage til skolen, begynder kvindernes uskyldige facade stille og roligt at krakelere. Soldatens tilstedeværelse i huset bryder den isolation, kvinderne har været fanget i de seneste par år, og hans maskuline fremtræden vækker deres dyriske adfærd. Der opstår hurtigt en seksuel spænding og et psykologisk spil mellem soldaten og kvinderne, men spørgsmålet er bare, hvem forfører hvem?

The Beguiled er klart bedst i den første halvdel, hvor dramaets psykologiske spil er i fokus. Her leger Coppola drilsk med publikum ved at skabe forvirring om, hvorvidt det er den såret soldat, som udnytter kvindernes fascination af ham, eller om kvinderne bevidst lader ham undervurdere dem. Magtspillet og mystikken mellem mænd og kvinder, og hvordan de indbyrdes manipulerer med hinanden, fungerer utrolig godt. Det er i denne halvdel, at Coppola for alvor viser sine evner som mesterinstruktør, og hun vandt da også den prestigefyldte instruktør-pris i Cannes med The Beguiled.

Desværre fungerer filmens anden halvdel ikke nær så godt. Her bliver det psykologiske drama erstattet med en mere thriller- og action-præget tilgang til historien, hvor slutningen blot føles som en ballon, der langsomt mister pusten, hvilket er en skam. Heldigvis formår filmen til dels at opveje for dette med dens smukke og sanselige billeder af sydstatens betagende natur, det tidsperiodiske design med flotte kostumer, samt de overbevisende skuespilpræstationer fra blandt andre Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning og Colin Farrell. The Beguiled får derfor sneget sig op på fire stjerner.

Titel: The Beguiled
Original Titel: The Beguiled
Premieredato: 5. oktober 2017