THE BELIEVER

28. februar 2002 af Hans Christian Vang

THE BELIEVER billede

Kan man være ortodoks jøde og nynazist på samme tid? Få indsigt... Klik her.

Daniel Balint er en ung mand med en ordentlig ballast. Han er blevet opdraget med jødiske traditioner, men syntes udaftil ikke at have nogen som helst respekt for denne religion. Han er en såkaldt nynazist (fascist, eller hvad du vil kalde det - jeg er ikke helt stiv i disse ting) og hader alle jøder.. Hvorfor?...Fordi de er der, siger han selv. Han er udpræget udøver af nazismen, og hvis han ser en jøde i bussen eller i toget, skal de såmænd provokeres til det yderste. En virkelig ubehagelig personskildring af dagens ungdom. For det er desværre ikke kun nazister der har "problemer" med andre religioner - nej fænomenet rejser, omend ikke så voldsomt udpræget som det ses her i denne film, rundt i alle ungdommens afkroge i en eller anden form. Daniel er opvokset som jøde, men skiller sig selv fra dette miljø og påtager sit dette had da han når de voksnes rækker. Alleredde som barn og teenager begynder han at tage stillinger til sin religion.. Meninger som hans kongretion ikke er glade for, og han bliver da også smidt ud af skolen en del gange på grund af sine meninger som han må ytre i klasselokalet, og derved provokere sine lærer.. Helt afstand tager han dog ikke fra denne verden. Han foretager stadig nogle jødiske traditioner, og er derfor et meget mystisk og interessant individ. Han møder en dame der skal vise ham vejen til toppen indenfor deres nazistiske miljø, og samtidig forelsker han sig i dennes datter. Hun forelsker sig i ham, og deres forhold udvikler sig.. Hun forstår efter nogen tids samvær at han stadig er jøde, men at han også er nazist.. Hvordan man kan forstå dette og tilmed acceptere det er denne anmelder ubekendt. Han påtager sig ansvaret at skulle skaffe penge til deres nynazistiske organisation, som kærestens mor styrer. Hun uddelegerer et hårdt ansvar til Daniel, og dette på et tidspunkt hvor han selv er kommet i tvivl omkring hans egen eksistens.. Under et indbrud på en synagog hvor han og nogle kammerater planter en bombe der skal sprænge næste dag under et ceremoni, bliver han mindre fortvivlet over ødelæggelsen af nogle få, og åbenbart meget betydningsfulde, relikker. Han tager den vigtigste af disse med hjem og reparerer den omhyggeligt, og gør den ren. Daniel er en meget... 3-dimensionel figur, som er utroligt godt skrevet og godt spillet.

The believer er nok ikke en film man skal gå ind og se bare for at blive underholdt, for den tvinger dig til at tænke lidt over det hele. Underholdende er den dog, utroligt meget, men det er ikke en let film.. Den er lettere tung og indholdsrig - hvilket gør den værd at se. Det afhænger stærkt af hvad det er for en oplevelse du er ude efter når du går i biografen. The believer er en film der nok gør sig lidt bedre på video så man kan se den nogle gange og forstå alle facetterne af den, jeg føler ihvertfald der er en hel del ting jeg ikke har forstået, og ikke VIL forstå medmindre jeg ser den nogle flere gange.

Skuespillernes optrædener er udførligt gode, og overbevisende. Hovedrolleindehaveren klarer sig fantastisk godt, og det er en hel anden skuespiller end den knægt der spillede den unge hercules på TV3 for nogen tid siden. Han er modnet som skuespiller, og det giver en mere helstøbt præstation.
Filmens øvrige skuespillere klarer sig ligesådan godt og flot. Ingen nævnt ingen glemt.

Musikken formår at fremstå, på mig, originalt og spændende, det er nogle interessante instrumenter der er brugt, og de præsterer at få en ind i verdenen og følge spænding, uhygge, had, og kvalme. Måske lidt for meget sagt, men musikken er lettere original.

Titel: The Believer
Original Titel: The Believer
Premieredato: 1. marts 2002