The Black Dahlia

17. november 2006 af Ellen Norvang

The Black Dahlia billede

Instruktøren Brian DePalmas filmatisering af James Ellroys roman om mordet på The Black Dahlia i 40’ernes USA.

Året er 1947 og stedet er Hollywood. Liget af 22-årige Elisabeth Ann Short bliver fundet i udkanten af Hollywood. Det er et noget makabert mord der er fundet sted, liget er delt i to og temmelig tilredt. De to betjente, Lee Blanchard (Aaron Eckhart) og Bucky Bleichert (Josh Hartnett), er et nyt makkerpar og bliver sat på sagen. Blanchard og hans kæreste Kay (Scarlett Johansson) er yderst gæstfri overfor Bleichert, men gemmer på mere under overfladen end man umiddelbart ser. Bleichert indleder et forhold til rigmandsdatteren Madeleine Linscott (Hilary Swank), men det er ikke helt ufarligt.

Filmen er baseret på forfatteren James Ellroys roman ”The Black Dahlia” fra 1987. Elisabeth Ann Short fik tilnavnet The Black Dahlia pga sin sorte påklædning og sagen er den dag i dag ikke opklaret og en af de mest omdiskuterede mordsager gennem tiden. Forfatteren har forsøgt at skabe et portræt af den unge, håbefulde skuespillerinde i sin bog og instruktør Brian DePalma (Scarface, Mission Impossible) har i sin filmatisering vakt historien til live igen ved at skabe et fantastisk stemningsfuldt filmnoir-univers med op til flere af de klassiske temaer: mord, kærlighed, forræderi, korruption og begær.

Plottet er spændende, men det kan være lidt svært at følge med i hvem der er hvem. Venskabet mellem de to betjente er den vigtigste faktor i historien. Mordet kører i baggrunden hele tiden. Filmen vil gerne være en sofistikeret gyser og en god krimi, men der er noget der ikke helt virker. Karakterernes personlige protrætter virker bedst hvorimod uhyggen ikke er optimal.
Der er mange navne at holde styr på og meget at have i baghovedet for at få det hele til at hænge sammen.
Hilary Swank leverer en af de bedre præstationer i filmen. Ingen af skuespillerne leverer dog en dårlig præstation og skuespillet passer til filmnoir-settet. Manuskriptet fejler heller ikke det store- udover det alt for indviklede plot- og filmen er skam spændende. Men det er som om den halter lidt og slutningen er ikke specielt god eller spændende. Den er decideret ærgerlig og det faktum at sagen i virkeligheden ikke er opklaret får bare filmens bud til at virke fjollet og useriøst. Det bedste ved filmen er desværre universet og stemningen, men de gode skuespilleres præstationer og den lille smule spænding der har sneget sig ind hiver den samlede vurdering op.

Titel: The Black Dahlia
Original Titel: The Black Dahlia
Premieredato: 17. november 2006