The Bourne Conspiracy (XboX 360)

16. juli 2008 af Kristian Jensen

3 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

The Bourne Conspiracy (XboX 360) billede

Jason Bourne er endnu engang klar til at uddele tørre tæsk, og denne gang er det dig, der styre løjerne…

Spilmatiseringer af film er nærmest pr. definition dårlige, for hver eneste gang en spiludvikler har kastet sig ud i at overføre film til spil, er resultatet næsten altid blevet en elendig omgang discount action. Derfor var jeg ekstra nervøs, da det blev annonceret at spilfirmaet Sierra, var begyndt at udvikle et spil over en af mine personlige film-darlings, Jason Bourne. Nu er resultatet af Sierras anstrengelser så udkommet, og jeg må sige, at det kunne have gået meget værre.
I spillet bliver man kastet ud i rollen som agenten uden hukommelse, Jason Bourne, der straks skal udføre en række farefulde missioner. Spillet bruger filmserien som sprængbræt, til at udvikle sit eget univers omkring den samvittighedsplagede agent. Det er tydeligt, at spildesignerne har ønsket at give historien om Jason Bourne en ny vinkel, hvilket gøres ved at lade størstedelen af spillets missioner forgår i tiden før Jason fik hukommelsestab.

Grafisk er der ikke en finger at sætte på ”The Bourne Conspiracy”, der fanger filmenes billedside helt perfekt. Områderne varierer fra Marseilles skumle havneområde til en lufthavnsterminal i Zürich. Selvom spillet ikke vinder nogen priser for mest varierede gameplay, så keder man sig alligevel aldrig, hvilket uden tvivl skyldes spillets gode tempo. I rollen som Jason Bourne har man nemlig kun et begrænset antal våben til rådighed, og derfor må mange fjender nedlægges med de bare næver, og ligesom i Bourne-filmene forgår det i et rasende tempo, hvor det gælder om at slå først og ikke lade fjenden få et ben til jorden.

Teknisk fungerer ”The Bourne Conspiracy” helt fint. Styringen er enkel og nem at gå til, ligesom kameravinklerne virker helt upåklagelige. Men desværre lider spillet af to helt store problemer. For det første er spillet utrolig uoriginalt. Der stjæles simpelthen med arme og ben fra andre spil, og man har hele tiden fornemmelsen af, at have set det hele før. Eksempelvis er en af missionerne en biljagt i Parises gader, hvor man som Bourne skal drøne tværs over byen for at undgå at blive fanget. Den type af missioner er efterhånden blevet en kliche inden for actionspil, og personligt kunne jeg sagtens have undværet den.
Det andet og helt store problem er, at spillet er alt for kort. Jeg gennemførte hele spillet på omkring seks timer, hvilket er latterlig kort tid. Hvis jeg som forbruger, skulle ud og slippe femhundrede af mine hårdt tjente spareskillinger for seks timers underholdning, skulle det godt nok være et vanvittigt godt spil, og det er ”The Bourne Conspiracy” bare ikke, dertil er det simpelthen for uoriginalt.

Når det så er sagt så er ”The Bourne Conspiracy” stadig et af de bedste licensspil jeg erindrer at have prøvet. Stemningen er god, grafikken er glimrende, historien spændende og tempoet er højt. Havde Sierra bare haft tid og penge til at gøre spillet længere, og måske fundet på et par enkelte nye ideer hist og her havde ”The Bourne Conspiracy” været et fremragende spil.

Spillet er venligst stillet til rådighed af:

Vivendi Games Danmark.

Titel: The Bourne Conspiracy (XboX 360)