The Box

23. marts 2010 af Mie Bach

The Box billede

Whats pushing your buttons?

Instruktøren Richard Kelly har tidligere stået bag kultfilmen ”Donnie Darko”, - en bemærkelsesværdig og ikke mindst beundringsværdig debutfilm. Han er nu tilbage med endnu en scient. fiction film, der sætter den menneskelige races moral og dilemmaer under lup. Er vi værd at satse på?

Norma (Cameron Diaz) og Arthur Lewis (James Marsden) lever det søde forstadsliv i 70´ernes USA, men et par arbejdsmæssige fiaskoer får dem til at se mindre lyst på tilværelsen. Arthur arbejder på NASA, men hans ansøgning som astronaut bliver afvist og Norma, der er underviser på en privatskole, får at vide, at lærere ikke længere får rabat for deres egne børn. Sønnen Walter (Sam Oz Stone) er deres et og alt, og det er derfor nedslående nyt, at de ikke længere har mulighed for at sende ham på en god skole. Med et bliver der dog vendt op og ned på deres liv, da de får besøg af den besynderlige mand Arlington Steward (Frank Langella), hvis ansigt er påfaldende vansiret. Han har medbragt en boks med en knap. Hvis de trykker på knappen tilbyder han dem 1.000.000 dollars skattefrit på to betingelser. Hvis de trykker på knappen, vil et tilfældigt menneske som de ikke kender dø, og de må ikke ringe til politiet. De skal beslutte sig inden for 24 timer, og Norma kan ikke stå for fristelsen og trykker på knappen.

Selvom det er de medvirkendes knibe at beslutte, hvad de skal gøre, kan man ikke undgå som seer at blive revet med af det moralske dilemma. Ville man selv trykke på knappen? Norma er tynget af dårlig samvittighed og det bliver ikke bedre, da Arlington Steward gør opmærksom på, at han nu vil give tilbuddet til nogle andre, men forsikre dem om, at det ikke er nogen som de kender. Betyder det, at en af dem er den næste, der skal dø? Filmen er fyldt med dilemmaer og man får næsten fornemmelse af, at man er medvirkende til et socialt eksperiment. Et langt stykke hen af vejen, er det medrivende og spændende. Man har ingen ide om hvor historien fører hen og ønsker forklaring på, hvorvidt det var den rigtige beslutning de træf.

Jeg nåede dog desværre til et punkt, hvor jeg stod af og blev forvirret over, at filmen blander så mange genrer sammen. Den første og sidste del er spændende, medrivende og rørende som en god gyser/thriller, men efter mit synspunkt, bliver det spoleret af et forvirrende scient. fictions mellemstykke. Her bliver det tydeligt, at filmen bygger på en novelle, der har været inspiration for et afsnit af serien ”The Twilight Zone”.

Titel: The Box
Original Titel: The Box
Premieredato: 23. marts 2010