Kontra billede

The Crow

29. august 2024 af Maria Bjerregaard

1 stjerner Skriv en kommentar

The Crow billede

Der er intet, som rent faktisk fungerer i denne nye superheltefilm ”The Crow”, der står til en af kandidaterne til årets værste film.

Det er præcis 30 år siden den originale ”The Crow” udkom i biograferne. Filmen blev anset som en hyldest til skuespilleren Brandon Lee, der tragisk døde under filmoptagelserne. Derfor burde Rupert Sanders opdaterede version også være en hyldest til denne anti-helt, men noget er gået grueligt galt.

Eric ( Bill Skarsgård) lever en lykkelig tilværelse med hans kæreste, Shelly ( FKA Twigs). Denne lykke ender dog hurtigt, da Shelly ender med at blive myrdet. Med både sorg og hævn på hjernen, beslutter Eric sig for, at dræbe alle dem involveret i Shellys død, for at kunne bringe hende tilbage. Dog er han ikke alene, da han bliver guidet af en mystisk mand og krager. Alt for at give Shelly en chance til.

Man ved ikke helt, hvor man skal starte henne med denne film, men konklusionen må være et gigantisk rod. Det virker slet ikke til, at instruktøren Rupert Sanders på nogen måde, har været interesseret i at skabe et dystert univers. Bill Skarsgård har heldigvis før vist sig som en stabil skuespiller. B.la. i hans skræmmende rolle som Pennywise i ”IT” franchisen, men her får han absolut ingen hjælp. Hverken fra instruktør, manuskriptforfatter eller medspillere. Sangeren FKA Twigs har fået sin første store filmrolle, men hun viser sig ikke til at være en stor skuespillerinde.

Der er simpelthen intet, der fungerer i denne superheltefilm. Tempoet virker alt for forhastet, og vi kommer slet ikke under huden på nogle af karaktererne. Så hvordan kan vi sidde tilbage med empati og kæmpe for dem? Egentlig er historien også ret underlig, og hvem der har fundet på, at det mest skræmmende dyr, er en krage, er nok ikke helt gennemtænkt. Ikke mindst kan det dog siges, at 1994 filmen fik løst opgaven meget bedre end denne dårlige remake.

”The Crow” er intetsigende, håbløs og fuldstændig ligegyldig. Billy Skarsgård gør det bedste, men ikke engang hans hårdhed og styrke kan redde filmens rod. Rupert Sanders burde have brugt mere tid og energi på en meget bedre og velfortalt historie. Det kunne måske have reddet filmen fra total fiasko. Når hele filmens tema omhandler sjæl, så er det meget ironisk, at ”The Crow” netop ikke har noget af det!

Titel: The Crow
Original Titel: The Crow
Premieredato: 29. august 2024