The Dead Zone: First Season (DVD)

13. januar 2006 af Per C. Halling

The Dead Zone: First Season (DVD) billede

Endnu en god tv-serie, som ikke er blevet vist om og om igen, finder nu vej til de hjemlige dvd-afspillere – ”Dead Zone” – der er baseret på figurer og en historie skabt af forfatteren Stephen King.

Jeg må ærligt tilstå, at jeg på det seneste er blevet bidt af at se tv-serier. Ikke kun dem som følger hver uge, men mere dem, som man har mulighed for at købe eller leje i en samlet boks med typisk 13 eller 24 afsnit. Det er en mere intens oplevelse og efter min mening bedre både for seeren, men sandelig også for serie. Dels for man får lov til blive i spændingen længere, men personerne og historierne få også lov til at udvikle sig bedre og man ligger mærke til langt flere detaljer, men også under tiden huller i historien eller dårligt udførte effekter og andre småfejl, man ellers ikke bider mærke når man kun ser et afsnit om ugen. Rigtig mange serier har en gennemgående handling, men også enkeltstående historier fra afsnit til afsnit, men tager man en serier som 24 Timer kan man hurtigt føle sig Lost og grave sig Six Feet Under, hvis man misser et afsnit eller 2 og det er på tros af at der er 24 episoder i en sæson, hvor man skulle tro der var tid nok til fordybelse. Sidst men ikke mindst, er der de serier, som afsnit efter er skåret over den samme list, så om man ser alle eller kun enkelte episoder i en sæson betyder ikke det store.

Har den ikke være lavet før ?

Dead Zone høre til gruppen med en gennemgående historie, med afstikkere i de enkelte episoder, hvor nogle af dem har mere relevans for hovedhistorien end andre. Da hver sæson i denne serie kun er på 13 afsnit, når den aldrig at gå i selvsving, selvom der naturligvis er episoder der er bedre end andre, før en ny sæson tager over med et nyt hovedtema.

Dead Zone er baseret på nogle af figurerne og historierne fra Stephen Kings novelle af samme navn. De 2 første afsnit præsentere os for hovedhistorien om den unge skolelærer Johnny, der har et godt job og en sød kæreste, men som kommer ud for en alvorlig bilulykke, der sender ham ind i en 6 år lang coma. Da han vågner op, er der naturligvis sket en masse. Hans kæreste har giftet sig, men født hans søn som slet ikke kender ham. Hans mor er død og en lokal præst har fået meget ud af moderens formue og blevet meget rig, men hvordan og hvorfor ? og mange andre ting som man finder ud af i løbet af første sæson. Det vigtigste er dog at når Johnny kommer i berøring med en person på den ene eller anden måde kan han enten afsløre noget om den persons fortid eller fremtid. De første 2 afsnit er næsten som en lille spillefilm, for man følger Johnny komme tilbage til verden og livet i form af genoptræning og hans kamp med at få styr hans specielle talent, som han ikke rigtig kan bestemme sig for er en gave eller en forbandelse, men også få et forhold til nye mennesker og hans gamle venner og kæreste. Vi får også bygget godt op til en masse historier vi skal følge med i de næste 11 afsnit.

Hvis du syntes at det lyder bekendt så er det ikke så underligt for allerede få år efter novellen udkom, blev den filmatiseret af den canadiske instruktør David Cronenberg og med Christopher Walken i hovedrolle. Det var en udgave som fans verden over har været godt tilfreds med, så det var med nogen skepsis nyheden om en tv-serien blev modtaget og også jeg satte den i maskinen.

Mere end et remake !

Jeg vil allerede nu sige, at har du læst novellen og tror, at det er endnu filmatisering, som det fx var tilfældet med The Shining for et par år siden, kan du godt blive skuffet, for det er det ikke. Der er hentet ideer, nogle af historierne og figurerne fra novellen, men også digtet en masse til, for man har ville skabe en helt ny serie.

Dette gør også sit til at der hen ad vejen kommer nogle frække og fikse tvists i historien, så godt som man tror man kan regne den ud, så tager den er anden drejning, hvilket både er både forfriskende og fornyende, hvis man enten har læst bogen eller se den anden film masser af gange.

De efterfølgende afsnit skal Johnny, enten skal bruge sine evner på at redde sig selv eller andre når han kommer i kontakt med dem eller noget som har personlig værdi for ham eller dem. De bedste afsnit er klart dem som videre udvikler hoved historien fx afsnittet The House, hvor Johnny finder ud de barske omstændigheder omkring hans mors død men også mere stille ting, som afsnittet Netherworld, hvor forholdet til hans gamle kæreste og søn der ikke er klar over at Johnny er hans rigtige far er i centrum, serveret på en lidt anderledes og sjov måde, selvom emnet er alvorligt.

Af andre gode afsnit kan nævnes Here There Be Monsters, hvor Johnny bliver anklaget og dømt for hekseri eller afsnittet Unreasonable Doubt, som henter sin ide fra den klassiske film 12 Angy Men, hvor Johnny er jurymedlem og forsøger at over de 11 andre om en anklaget mands uskyld,

Der er masser af nye personer og historier, som King fans sikkert vil ryste på hoved på hoved af, mens andre er tro mod bogens eller seriens ånd og stil, at man finder dem spændende, sjove eller uhyggelige.

Hvad er bedst filmen eller tv-serien

Samlet må man dog sige at, hvor serier som fx Deadwood, Carnivále eller Band of Brothers hele tiden er på et højt niveau, kan Dead Zone godt ind i mellem virke lidt kedelig og ikke særlig spændende også selvom, der er tale om en af de absolut bedre thriller / spændings / SciFi serier, der er kommet efter af X-files stoppede.

Det samme kan man sige om filmen hvor flere af sidehistorierne aldrig rigtig blev udviklet eller afsluttet næsten før den var begyndt.

Begge udgaver har styrker og svagheder, som gør at man efter min mening bør eje begge 2. Fx selvom man kan sige at spillefilmen flere steder havde en flottere billedside, kan man på den anden side mene fx tv-seriens persongalleri er mere spændende, som får god tid til at udvikle sig, hvor filmens figurer kun fik rigtig liv, hvis man havde læst bogen og vidste lidt mere om dem, selvom den var meget velspillet af bl.a. Christopher Walken og Martin Sheen. Rollerne i Tv-udgaven er dog ikke besat med ukendte stjerner på vej, men rigtig godt besat med flere skuespillere man kender fra filmens verden, som fx Anthony Michael Hall, David Ogden Stiers og Sean Patrick Flanery, hvilket klart hæver den over middel.

Snydt igen !

Ja, du læste rigtig. Hvis jeg skal komme med et rigtig minus på denne udgivelse, må det være at man ENDNU EN GANG har udeladt ekstra materialet, som findes på den originale amerikanske, som bland andet omfatter et kommentarspor på hvert afsnit, med både folk foran og bag kameraet. Det er ikke fordi det ikke er en serie som kan undvære det, men det får en til at tænke på at denne udgivelse mere er smidt på markedet kun for at tjene på endnu en marked, end bl.a. glæde fans med et gensyn eller nye seere med lidt ekstra guf når man nu alligevel måske vil investere en boks, der er noget dyrere end de nye og meget meget almindelige 2 disc udgivelser.

Hvis du ønsker et hurtigt overblik over de mange personer og hændelser i seriens indtil nu 4 sæsoner er der masser af fansider på nettet, men kan du også besøge enten besøge enten tv-seriens hjemmeside The Dead Zone, eller Bag om Tv-serien The Dead Zone, som ikke blot fortæller hurtigt og rigtig godt om seriens personer, men du kan også læse om forskellene i forhold til Stephen Kings bog. Er du blevet rigtig bidt af serien og elsker at læse kan du på siden Twiztv – The Dead Zone, læse manuskripterne til alle episoder og skaber dig dine egene billeder og egen personlige udgaver inde i hovedet

Lad os lige kigge lidt på den tekniske side , når vi nu har snakket så meget om indholdet af på 4 diske som sæsonens 13 afsnit er fordelt over.

Audio og Video

Billedsiden er i flot 16:9 dvs. widescreen 1.78:1. Vi snakker ikke biograffilmbilleder a la Deadwood eller Band of Brothers, men billedet står flot skarpt og godt med gode farver, både i dag, natte og når Johnny får sine syner, nogle af dem så hårene rejser sig i nakken.

Denne følelse bliver bakket godt op af den flotte lyd, der kommer rent og fuld af dynamik i ud af højtalerne i et godt Dolby Digital 5.1 lydspor, som dog alligevel kommer til kort i visse af de mange action og spændingssekvenser, selvom der er tale om et lydmix, som samlet set bedre end på de fleste tv-serier.

Konklusion

Dette er en meget underholdende Tv-serie og ikke mindst en glimrende videreudvikling af en god bog, som man du får mulighed for nyde i større eller mindre doser efter behov, lyst og tid. Jeg har set serien igennem på 2 aftener, for jeg blev bidt af den og måtte hele tiden se et afsnit mere. Jeg vil dog nok anbefale, at man ser den i 2 – 3 afsnits doser, for ellers kan den godt blive lidt kedelig, hvis man ikke er Stephen King fan eller til den genre tv-serier.

Jeg har valgt at give den 4 ud af 6 fordi jeg, på tros af jeg nød serien og bestemt ser frem til sæson 2, syntes at afsnittenes kvalitet svinger for meget, og jeg ikke tror på den, som langtidsholdbar i forhold til nogle af de ovennævnte serier. Jeg giver den også 4 ud af 6, fordi jeg syntes, at det er for dårligt, vi endnu engang skal snydes for ekstra materialet, som måske kunne have givet nogle svar på nogle af de spørgsmål man stiller sig selv, mens man ser den, hvis man har læst Kings bog eller set Cronenbergs film.

Der lægges op til en spændende 2 sæson, som jeg håber på at jeg får lov til at kigge nærmere på i fremtiden.

Jeg ser det dog som et stort plus, at vi får serien ud på dvd, inden den har været vist for mange gange på tv, så man føler man får noget nyt i samlingen, når man tros alt giver det dobbelte eller mere end en almindelig udgivelse.

Så mit råd er Læs bogen, Se filmen og Køb tv-serien – God fornøjelse!

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Dead Zone - The Complete Season One
Original Titel: Dead Zone - The Complete Season One
Premieredato: 11. januar 2006
Instruktør: Robert Lieberman
Skuespillere: Anthony Michael Hall, Nicole DeBoer, Chris Bruno, John L, Adams, David Ogden Stiers, Kristen Dalton, Sean Patrick Flanery, andre.
Spilletid: 551 min.
Selskab: Lions Gate Television - Piller2 - The Lloyd Segan Company, Paramount Home Entertainment I/S, 2002 (på dansk tv 2005 (TV3+) dvd 2006)
I seriens første episode ”Wheel of Fortune” får vi meget hurtig indblik i Johnny Smith særlige evner, som følge af en ishockey puk i hovedet og 6 år i coma
I afsnittet ”Here There Be Monsters” bliver Johnny Smith anklaget og dømt for hekseri.
I episoden ”Dinner with Dana” slå det rigtig gnister mellem sensations journalisten Dana Bright (spillet af Kristen Dalton) og Johnny Smith (Anthony Michael Hall) efter, at han i et af han i et af hans syner har set dem elske.