Alexander Payne er en af de bedste dramainstruktører – det kan der vist ikke være tvivl om. Han formår at få det absolut bedste ud af sine skuespillere. Han kan også noget med midaldrende mænd eller mænd der er i midtlivskrise. Se bare film som Rundt om Schmidt eller den eminente Sideways, der begge er små, humoristiske og indfølende film, der byder på fantastiske præstationer af de mandlige hovedroller ud over et manuskript, der er flere klasser over de gængse dramaer. Payne kan om nogen udfordre den helt almindelige mands ikke helt så uproblematiske liv.
I The Descendants møder vi en mand, hvis problemfyldte liv minder om Jack Nicholsons prøvelser i Rundt om Schmidt.
Matt King er efterkommer af nogle af de første hvide mennesker, der i sin tid kom til Hawaii. Hans familie ejer et stort naturskønt landområde. De øvrige familiemedlemmer ønsker at sælge til en, der vil bygge et hotel- og golfresort på stedet. Som den, der varetager familiens interesser, er det Matt der skal tage beslutningen om salget, mens horder af pengeglade fætre og kusiner står i kulissen. Matt har altså nok at se til, men hans liv bliver for alvor vendt på vrangen, da hans kone havner i koma efter en alvorlig bådulykke. Pludselig står han og skal være alenefar for to piger på 10 og 17, der bestemt ikke er nemme at håndtere.
Sammen begiver den lille familie sig ud på en rejse for at afdække en af hustruens hemmeligheder.
Så snart man ser George Clooney i rollen som Matt King ved man, at han er helt perfekt. Som den næsten helt almindelige mand, der har tilbragt alt for meget tid på arbejdet og i virkeligheden ikke kender sin familie. Han er sådan lidt småkedelig. Har altid nægtet at bruge sin families formue og lever udelukkende for en løn, han kan hive hjem som advokat. Clooney spiller rollen med en konstant indre ild, der ulmer under overfladen som var han en af Hawaiis vulkaner. Helt i udbrud kommer han dog aldrig, men han tilføjer derimod rollen en god portion humor. Ikke mindst får man lov til at se ham sprinte i badetøfler. Clooney spiller med bredt register af følelser og oftest er der der flere ting i spil på én gang. Matt King bliver interessant og frem for alt menneskelig hos Clooney og det er helt fortjent, at den rolle gav ham en Golden Globe.
I rollen som datteren Alexandra finder vi det forholdsvis ubeskrevne blad Shailene Woodley, der viser at hun har format til mere i fremtiden. I en lille, men fremragende birolle som den faderen til den komatøse kvinde er Robert Forster mindeværdig.
Filmen foregår på Hawaii og det er yderst forfriskende at se en film, hvis handling egentlig er ganske triviel, være hensat til dette ferieparadis. At hverken palmer, solskin og vidunderlige strande kan ændre på et menneske eller en families grundtilstand står klart allerede efter de første to minutter.
The Descendants er ikke en komplet og helstøbt film. Den har en tendens til at dvæle lidt for længe og derfor går der noget af gassen af ballonen. Man kunne med fordel have strammet lidt op her og der. Den står dog stadigvæk som en stærk filmoplevelse med et finurligt og velskrevet manuskript. Den kommer slet ikke op på siden af Sideways, men i kraft af George Clooneys pragtpræstation er det alligevel en lille filmperle, som man skylder sig selv at se.
Ekstramaterialet er tre fine segmenter, Working with Alexander, The Casting Process og everybody loves George. Man får et lille indblik i filmens skabelsesproces.
Filmen er venligst stillet til rådighed af SF/Fox.