The Driftless Area

2. juli 2016 af Jesper Poulsen

The Driftless Area billede

En af de sidste film Anton Yelchin nåede at medvirke i, men så sandelig ikke hans bedste...

Vi skal tilbage til dengang 7Up var ”din yndlingssodavand” for at finde Pierre. Han er på vej tilbage til sin lille amerikanske fødeby medbringende en rosenbusk. Hans bil bryder sammen og han beslutter sig for at prøve lykken og tomle. Desværre er det den anspændte småforbryder Shane som samler Pierre op, og det ender voldsomt. Herfra starter der siden en ren menneskejagt fra Shane mod Pierre. Alt imens blander der sig en række forskellige personer fra byen, bl.a. en synsk mand, en håndlanger og en mystisk pige, inden det ender ud i en uundgåelig konfrontation.

Historien fra The Driftless Area fokuserer både på fortid og samtid, for det viser sig at Shane har meget urent mel i posen. Fortalt som en slags roadmovie møder hillbilly-samfund i et støvet USA, kommer man ganske tæt på personerne i filmen. Dog peaker handlingen aldrig rigtig, og det helt store drama udebliver. Anton Yelchin, som døde for blot 2 uger siden, spiller hovedrollen som Shane. Du husker ham sikkert fra Star Trek-filmene og du kan snart læse anmeldelsen af Burying The Ex her på Cinemaonline, hvor han også spiller med. Hans modstykke leveres dejligt slesk af John Hawkes (The Sessions, Everest, Winter’s Bone), mens Frank Langella (Frost/Nixon, Masters Of The Universe), Ciaran Hinds (Game Of Thrones, München) og Zooey Deschanel (500 Days Of Summer, Yes Man) er de tre tidligere nævnte figurer.

The Driftless Area er en blanding af action, thriller og drama, dog uden at den på nogen topper inden for de genrer. Du kommer ikke til at gå længe rundt i en rus over at have set filmen, for der er ikke meget gods i produktet set over en bred kam. Klimax’et som filmen bygger op til udebliver ganske enkelt, og der er for meget hokus pokus undervejs som forbliver uforløst. Derfor kommer The Driftless Area også til at fremstå som lidt af en rodebutik, hvor handlingen udspiller sig uden konsekvens. Der kunne have været fostret en helt film ud af tankerne bag, men jeg kan hurtigt nævne en lang række homecoming-film som har langt mere bid og kraft end hvad Zachary Sluser og holdet her har fremmanet. Det kan kun blive til to stjerner.

Ekstramaterialet består af en Making Of-dokumentar.

Universal Pictures.

Titel: The Driftless Area