The Duchess

26. september 2009 af Julie Klausen

The Duchess billede

Der var 3 personer i hendes ægteskab.

Historien om ”The Duchess”, eller Georgiana Spencer som vores hovedrolle hedder, starter i slutningen af 1700-tallet. På dette tidspunkt er Georgiana en ung pige på bare 17 år, godt opdraget, charmerende og klog. I denne tidlige alder, indgår hun ægteskab med hertugen af Devonshire, og bliver dermed hertuginde. Hurtigt bliver hun et stilikon, og meget elsket af folket. Hun er på dette tidspunkt stadig ung og naiv, og selvom hun godt ved hvilke forpligtelser og krav hun forventes, at kunne leve op til da hun gifter sig til denne titel, kender hun slet ikke omfanget.
For hertugen er det vigtigste i deres ægteskab, at Georgiana hurtigst muligt føder ham en søn, og bliver mere end skuffet da hun nedkommer med to piger i træk. Georgiana finder langsomt ud af at hendes ægteskab har været en stor fejltagelse, men føler sig fanget i det liv hun har giftet sig til. Hun må finde sig i hendes mands ikke helt så diskrete affærer, med både ukendte kvinder og nære veninder, og gentagne grove forsøg fra hans side, på at få hende til at føde ham en søn. Hun må oven i købet tage en lille pige til sig, som hendes mand blev far til før deres ægteskab, hvis mor nu er død.
Georgiana lukker sig mere og mere ind i sig selv, men vågner op fra sin dvale da hun en dag forelsker sig hovedkuls i en ung politiker ved navn Charles Grey. Der går dog ikke længe før hertugen opdager sin kones affære, og selvom han synes det er hans uforbeholdne ret, selv at kunne have andre kvinder end sin kone, tager han det ikke helt så letsindigt da rollerne pludselig bliver byttet om.

Den fantastiske historie om hertuginde Georgiana, er utroligt nok baseret på virkelig hændelser, og er meget tro mod de historiske fakta. Keira Knightley gør det endnu engang fantastisk i sin stærke rolle, og yder stor respekt mod den. Den personlighed hun trækker på i denne film, minder i høj grad om den hun gav til Lizzie i ”Stolthed og fordom”, og det er jo også sådan vi kender hende bedst. Med sit fantastiske skuespil nærmest tvinger hun os foran skærmen, ind i hovedet på den ulykkelige hertuginde, og vi mærker tydeligt hende smerte. Også Ralph Fiennes er meget troværdig i sin rolle som den følelseskolde hertug, og gør rollen så usympatisk, at man fra start ikke kan andet end at nære afsky for ham.
Filmen giver os et godt billede af de forhold der prægede 17-1800-tallet, den måde kvinder blev behandlet på og hvilke restriktioner de måtte leve med. Det er en film der i den grad udstiller datidens kvindeundertrykkelse, og i det hele taget de problemer der var med kønsrollerne.
Vi har efterhånden set mange film om dette emne, og denne film giver os ikke just noget nyt. Den kvindefrigørende vinkel der tydeligt præger filmen er vist os i så mange andre film, men ikke desto mindre bliver vi forargede og limer os selv til skærmen hver gang alligevel. Det gibber stadig i os, når vi f.eks. ser hvordan stakkels Georgiana med vold og magt bliver tvunget til gang på gang at føde børn.
Dog kunne man godt savne lidt mere fokus på hertuginde Georginas kamp for sine politiske holdninger og overbevisninger, idet filmen hovedsageligt fokuserer på hendes ulykke.
Filmen må siges at være utrolig flot lavet. Både omgivelser og kostumer er overvældende, og filmen vandt da også en fortjent Oscar for bedste kostumer.

Ekstramateriale: