Heltegerninger og katastrofer har altid været guf for Hollywood, der har dyrket alt fra skibsforlis (’Titanic’) over krigsulykker (’Pearl Harbor’) til natursensationer (’Everest’). Senest har Disney kastet sig ud i en katastrofe-fortælling baseret på virkelige hændelser fra 1950’erne.
I ’The Finest Hours’ må en amerikansk kystvagt, Bernie, på sit livs opgave, da han og tre kollegaer begiver sig ud i en voldsom storm for at redde besætningen på en forlist olietanker, der hastigt synker.
Efter alle genrens forskrifter skildrer ’The Finest Hours’ de utrættelige mænds heltemod fyldt med betagende special effects og masser af vand! Og havde det ikke været for den flotte visuelle side – det betagende spectacle (der nu engang er katastrofe filmens varetegn) – så var ’The Finest Hours’ noget af en tørvetriller.
Karaktertegning er for simpelthen for svag. Chris Pine, der har lagt sin drengede og oversmarte Kaptajn Kirk-stil fra ’Star Trek’ på hylden, er intetsigende som stivstikkeren Bernie, der til sidst må trodse sin retskaffenhed og vise ægte mod. Casey Affleck gør god figur som styrmesteren på den forliste tanker, hvor han formår at holde hovedet koldt, men karakteren har for lidt kød på sig til, at Affleck for alvor kan brænde igennem.
Efter den vante formel snegler filmen sig af sted hen mod det langt fra ophidsende klimaks, der sovses ind i melodrama og storladen musik. Klicheerne står i kø – og ’The Finest Hours’ forliser som en ufarlig historie uden dramatisk tyngde.
’The Finest Hours’ fik ikke dansk biografpremiere – og endte som en kæmpe økonomisk fiasko for Disney. Og der er heller ikke meget at komme efter her.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney