The First Time

16. oktober 2010 af Julie Klausen

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

The First Time billede

Et endeløst deja-vu.

Victor er lige startet på high school som førsteårs elev, og bliver allerede den første dag, hovedkulds forelsket i den smukke Anya. Desværre er Anya altså bare lige afgangselev, og desuden kæreste med skolens smarte fyr Peter, der både har udseendet og økonomien i orden. At Anya umiddelbart virker totalt uopnåelig lader Victor sig imidlertid ikke slå ud af. Med lidt hjælp fra sine to gode venner, og med sin kejtede og søde charme, lykkedes det Victor at komme ind i varmen hos Anya. Men så er der jo lige Anyas kæreste Peter, en fugleedderkop, og et par småbrødre at tænke på også, og så selvfølgelig – den første gang.

Aldrig er der blevet lavet en så overflødig film. Mere simpelt kan det simpelthen ikke siges. Den danske udgave, ”Kærlighed ved første hik” fra 1999, var en kæmpe succes, og er efterhånden set af næsten alle danske unge og deres forældre. Derfor kan det vel heller ikke undre, at nogen skulle komme på den ide at genindspille den på amerikansk, og derved gøre den kendt verden over. Men hold da op for en fejl. Fuldstændig målløs sidder man som dansk anmelder og ser den allerede velkendte historie, genudfolde sig på amerikansk, ord for ord. Det er skræmmende. Replikkerne er de samme, bare amerikanske nu, scenerne er de samme, scenariet generelt er det samme, ALT er faktisk det samme. Og der sidder man så, og føler et underligt stik af deja-vu, og ser til mens dårlige skuespillere, forsøger at genfortælle en historie, der kun bliver mere og mere ødelagt for hvert minut der går. Man kan selvfølgelig spørge sig selv, og en genindspilning ikke naturligt ville bære præg af, at det jo netop var en kendt historie fortalt på ny, men overrasket bliver man nu alligevel af at se denne film. Der er simpelthen ikke fortaget én eneste ændring. Filmen er ikke tilpasset nutiden bedre, den er ikke blevet rettet i, den har ganske enkelt ikke ændret sig på andre punkter, end at den er blevet oversat til amerikansk, og at skuespillerne desuden ser væsentligt yngre ud.
Okay, helt sandt er det ikke at ikke andet end sproget har ændret sig. For mest pinligt er det næsten, at filmen i sit forsøg på at gøre alt på samme måde, er kommet til at gøre filmen til en børnefilm. Hvor ”Kærlighed ved første hik” i Danmark betragtes som en sød og underholdende ungdomsfilm, er ”The first time” blevet gjort til en børnefilm, som helt unge teenagere kan sidde og grine af sammen. På en eller anden måde er det simpelthen lykkedes denne film at skifte målgruppe.
I den danske udgave af filmen, finder vi desuden de to små sexfikserede brødre særdeles underholdene og charmerende, men i den amerikanske version er det hele faktisk bare lidt til grin. Det virker så urealistisk, at man slet ikke kan tage det alvorligt. I ”Kærlighed ved første hik” virker Anjas veninde sexet, forførende og frem for alt, lidt smart og fremme i skoene. I den amerikanske udgave virker hun snobbet, selvglad og forfængelig.
Så er der jo også lige det, at Scout Taylor-Compton der har rollen som Anya, på ingen måde kan leve op til det hendes rolle kræver af hende. Hun skal være den smukke pige man ser lige med det samme, og som Victor ikke kan stå for. I stedet sidder man lidt med den der tanke: ”Hende der? Aaaargh Victor, hende bagved er da kønnere”.
Alt i alt kan man ikke ligefrem kalde denne film for en succes. Måske nærmere det modsatte. Én ting kan man dog konkludere ud fra ”The first time”: Pil ikke ved ting der fungerer! Suk..

Ekstramateriale:
- Visiting Denmark