The Founder

29. juni 2017 af Ronnie Bisgaard Mortensen

The Founder billede

Enhver stor virksomhed har en forhistorie – McDonald’s’ er knap så flatterende…

1 % af jordens befolkning spiser hver dag på en McDonald’s restaurant. Overvej lige, hvor vildt et tal det er! Og så tænk over, hvor stor og verdensomspændende en virksomhed burgerkæden er. Man kan vel heller ikke selv sige sig fri for en gang i mellem lige at køre forbi til en hurtig burger. Sådanne brands- og virksomhedsfilm er ikke fremmede. Vi har set hvordan Facebook blev til i The Social Network (2010), set hvordan Mary Poppins reddede Walt Disney i Saving Mr. Banks (2013) og set hvordan Apple blev et verdensomspændende teknologifirma i både Jobs (2013) og Steve Jobs (2015). Men historien bag en af verdens største restaurationskæder er ukendt – indtil nu. Og den historie er måske ikke lige så pæn og familievenligt som McDonald’s-logoet lige symboliserer.

Det er vel bare en eller anden amerikaner, der fandt på at sælge burgere og dermed opstod McDonald’s. Både ja og nej, for det er lidt mere komplicereret end det. Vi møder den kørende sælger Ray Kroc, aldeles glimrende spillet af Michael Keaton, der som en god vin bare bliver bedre og bedre med alderen. Ray sælger industrielle maskiner til restaurationsbranchen. Maskiner der gør både produkt og service bedre. Men det går mildest talt ad helvede til for Ray, hvilket han ikke kan forstå, eftersom servicen og maden er både forkert, dårlig og langsom på samtlige drive-in restauranter, han spiser på. Men en dag ringer hans sekretær og fortæller, at en lille restaurant i San Bernardino, Californien, har købt 8 af hans maskiner. Ray er i chok, forstår intet og drøner med det samme hen til restauranten. Den lille restaurant drives af de to brødre Dick (Nick Offerman) og Mac McDonald (John Carroll Lynch). De to brødre har systematiseret, effektiviseret og pragmatiseret hele måden, hvorpå de sælger burgere, og deres hamburgere går som varmt brød. Ventetiden er kort, burgeren af god kvalitet og servicen ligeså. Ray spotter med det samme en forretningsmulighed. Han laver en aftale med de innovative, men måske lidt naive brødre, der skal gøre McDonald’s til en franchise. Langsomt mister brødrene grebet om deres egen restaurant og filosofi, mens Ray overtager både penge og hæder for den nu verdensomspændende burgerkæde.

Det er altså ikke en særlig pæn baggrundhistorie McDonald’s har, og meget af filmen afhænger i den af grad af Keatons Ray Kroc, der er en kompleks karakter, der konstant balancerer på et knivsæg, hvad angår sympati. Ray skyr ingen midler for at komme til tops med McDonald’s, hvilket går ud over de to brødre Dick og Mac, men selvom Ray til tider kan virke usympatisk, han forsømmer fx hans kone enormt, så kan man som seer samtidig godt forstå, hvorfor han gør, som han gør. De to brødre er langsomme og usikre ift. at starte en franchise, men Ray ser med det samme muligheden. Langsomt sluser han brødrene ud med aftaler uden om deres kontor. Man kan ikke lade være med at sammenligne filmen lidt med The Social Network, hvor portrætteringen af Mark Zuckerberg også viste en lidt grim side af ham, men Zuckerberg udnyttede en ven og blev mangemillionær. Forretningsverdenen er kold og kontant, og der er ikke tid til tøven, og sådan ser Ray Kroc også på tingene. Som sagt spilles Ray fremragende af Michael Keaton, hvis salgsteknikker og taler afspejler en mand, der har alt at tabe, hvis ikke denne forretningsmulighed slår til. Faktisk rykkede man filmens premieredato hen til omkring november 2016, fordi man var sikker på, at filmen kunne hive et par Oscar-nomineringer hjem, men her blev filmen fuldstændig forbigået, hvilket må have været skuffende eftersom både The Social Network og tidligere nævnte Steve Jobs i deres tid hev nomineringer hjem.

The Founder fortæller den sande og knap så pæne historie om McDonald’s tilblivelse. Filmen giver et spændende indblik i en kold forretningsverden og samtidig et indblik i en helt anden tidsperiode, hvor det er sjovt at se hvordan McDonald’s så ud dengang. Ud over det, så kan jeg rigtig godt lide, at filmen på ingen måde føles som en stor fed reklame for McDonald’s. Det skal instruktøren John Lee Hancock have stor ros for. Faktisk kan man godt sidde tilbage med en lidt forarget følelse over for restauranten. The Founder er et stærk og godt portræt af en af verdens største virksomheder og manden bag.

Mis. Label.

Titel: The Founder
Original Titel: The Founder
Premieredato: 15. juni 2017
Instruktør: John Lee Hancock
Skuespillere: Laura Dern, Michael Keaton, John Carroll Lynch, Linda Cardellini, Patrick Wilson, Andrew Benator, Griff Furst, B.j, Novak, Nick Offerman, David De Vries, Wilbur Fitzgerald, Justin Randell Brooke, Kate Kneeland, Cara Mantella, Randall Taylor
Spilletid: 115 min.
Selskab: FilmNation Entertainment, Mis. Label, 2016