John Bennett lever et dobbeltliv – litteraturprofessor om dagen og storspillende gambler om natten. Men Johns gæld til den koreanske mafiaverden stiger, og pludselig er han så langt ude, at han ikke længere kan bunde. Han låner penge fra en ny lånehaj, kun for at komme yderligere i problemer. John får 7 dage til at betale sin gæld.
Men er det hele bevidst? John, der kommer fra gode kår, er ude på en selvdestruktiv kurs, men desværre er han ved at tage flere med i faldet.
Rupert Wyatts ’The Gambler’ bruger betalingsfristen som overfladisk plotmotor og suspenseredskab, for det viser sig nemlig hurtigt, at John også kun bruger truslen mod sit liv til at genskabe et ”nulpunkt” eller ”genfødsel” for sin egen eksistens – som han selv beskriver det. Allerede her kan du formentlig fornemme den lommefilosofi, som ’The Gambler’ bygger på.
John trues skiftevis af diverse gangstere og inkasso-psykopater fra den afdæmpede, men kyniske Mr. Lee (Alvin Ing) over den farlige og ukontrollerbare Neville (Michael Kenneth Williams) til pengemanden Frank (John Goodman med en vanlig og velspillende fanden-i-voldsk ”fuck you”-fremtoning). Mens han som højrøvet professor belærer sine studerende om misantropiske-dommedagsprofetier og kunstnernes fallit.
Desværre mangler ’The Gambler’ spænding, især i filmens sidste halvdel, hvor det højpandede filosofiske grundlag smuldrer mellem fingerende på instruktør Rupert Wyatts og hovedrolleindehaveren Mark Wahlberg. Dette skyldes ikke mindst, at det er utrolig svært at fatte sympati for John, der ender med at blive en overprivilegeret skid, der på sin selvdestruktive deroute er ligeglad med sine omgivelser.
Wahlberg har smidt 28 kg og håndvåbnene til denne mere afdæmpede rolle, som han selv har beskrevet som karrierens måske sværeste rolle. Desværre er ’The Gambler’ langt fra Wahlbergs peek som skuespiller, for på trods af en ihærdig indsats, nail’er han langt fra rollen som professor og ulykkelig spillefugl, der i perioder mest af alt ender med at ligne en mavesur teenager. Måske Wahlberg bare må erkende, at han er bedre til at dele håndmadder ud, end til at modtage dem.
Luften går af ballonen, og ’The Gambler’ ender med at blive lommefilosofisk mavepilleri frem for et spændingsfuldt drama, der kunne have kastet nyt lys på ludomani.
Ekstramateriale
Blu Ray'en indeholder en masse spændende ekstramateriale, som kan anbefales.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount