The Gatekeepers

23. januar 2014 af Sara Prahl

The Gatekeepers billede

Dørvogterne selv åbner porten ind til Israels dybere hemmeligheder

Lige siden seksdageskrigen og besættelserne af arabiske områder i 1967, har Israels hoved-efterretningsorganistion Shin Bet kæmpet for at skabe fred. I Dror Morehs dokumentar The Gatekeepers, fortæller seks tidligere ledere af organisationen om en hverdag med bombetrusler, terrorisme og moralske skrupler. Som fortællingerne tager form tegner der sig et dystert billede af den israelske situation.

Dommen over Israel
Man kan spørge sig selv, hvorfor der ud af af en organisation, som altid har skyet offentlighedens søgelys, træder pludselig seks mænd, der hver især indvilliger i at fortælle deres historier. Svaret kommer langsomt op til overfladen idet dokumentaren skrider frem: der er noget skingrende galt i staten Israel. Mens kampen mod terrorisme, både over for arabiske såvel som højreekstremistiske jødiske modstandere, kræver sine ofre – snigmord, aflytninger, tortur – er lederne alle enige om, at den parlamentariske vej er den eneste, der kan lede staten ud af konflikten. Moralske spørgsmål såsom: hvornår kan man retfærdiggøre mord? Hvor går grænsen mellem terrorist og folkehelt? Hvem er de virkelige skyldige? Etc. berøres på ærlig og intelligent vis af alle lederne, men mest interessant er altså den endelige indrømmelse, de gør på vegne af deres stat: at det er blevet en politistat, som en af mændene påpeger, eller som en anden brutalt indrømmer: ”We've become cruel”

Velsmurt scenografi
Scenografisk er filmen lidt af en fryd. For at tilskueren for alvor skal bringes med ind i en Shin Bet-leders arbejdsdag, bliver de forskellige optagelser fra besættelseslejre og busaktioner suppleret med en tilbagevendende tur ind i et rum, der umiskendeligt ligner et kælderrum fra agentfilm a la Kvinden i Buret (2012). Her fører kameraet beskueren rundt mellem rækker af arkiver bestående af de tusindvis af sager, som Shin Bet har arbejdet med gennem årene, mens vi på computerskærme får lov til at se lastbiler og huse sprængt i luften fra oven – præcist som det ville så ud, hvis vi selv foretog sprængningerne. Der hviler en stemning af professionalisme over dette setup. Hele vejen igennem afspejler stilen de seks mænd, der deres indrømmelser til trods, udviser professionalisme og soberhed. Der skal ikke herske tvivl om, at det er vigtige mænd, vi sidder i stue med.

The Gatekeepers er et eksempel på en veludført film, der kan gøre en forskel. Den fortæller ærligt om række mere eller mindre succesfulde operationer foretaget af Shin Bet de sidste fyrre år, men vigtigst af alt er den vigtige besked til landets politikere, skarpt fremført af bl.a. af en af de skarpeste af de tidligere ledere, Ami Ayalon: ”The tragedy of Israel's public security debate is that we don't realize that we face a frustrating situation, in which we win every battle, but we lose the war”. Fra en mand som ham er det altså et udsagn, der rykker.

Titel: The Gatekeepers
Original Titel: The Gatekeepers
Premieredato: 23. januar 2014