The Girl With The Dragon Tattoo

7. maj 2012 af Jesper Poulsen

The Girl With The Dragon Tattoo billede

Særdeles vellykket adaption af den populære skandinaviske krimi-thriller

Da jeg næppe kan forestille mig at du ikke kender til Stieg Larssons Millennium-trilogi, bog som film, om Blomkvist og Salander, så betrager jeg det nærmest som en unødvendig oplysning af informere om at den første film i serien ligeledes er indspillet i Staterne. Sådan er det jo med eksterne hits – de ryger i Hollywood-møllen før eller siden. Ofte med et noget ynkeligt resultat. Det er heldigvis ikke tilfældet her, for David Fincher (manden bag titler som Seven, Fight Club, The Social Network, The Curious Case Of Benjamin Button) kan sit kram. Universet er dejligt genkendeligt, dog med enkelte sekvenser som gør den til sit eget selvstændige og noble værk. 007-stjernen Daniel Craig spiller Mikael Blomkvist, journalist på den kriseramte Millennium-redaktion, som får til opgave at finde ud af hvem der myrdede Harriet Vanger, som forsvandt for 40 år siden. Det er Henrik Vanger (Christopher Plummer – nylig Oscar-vinder for filmen Beginners), overhovedet i Vanger-dynastiet, som beder om Blomkvists assistance, og det viser sig hurtigt at Vanger familien er en særpræget størrelse som rummer mange hemmeligheder. Blomkvist får dog uventet hjælp fra den emo/punk-stylede computer-hacker Lisbeth Salander (Rooney Mara – Oscar-nomineret for denne rolle) som kan et par ting eller to, som bringer makkerparret frem til sandheden og lægger grunden til et fremtidigt samarbejde som bestemt ikke er ufarligt.

Ud over at seere af Niels Arden Oplevs Mænd Der Hader Kvinder naturligvis kender til handlingsgangen, så er der stadig masser af suspence at trække frem. Dertil kommer de mange vidunderlige scener i det svenske vinterlandskab og ikke mindst de mange internationale stjerners greb om disse velkendte karakterer. Jeg er personligt ret vild med Steven Berkoff (superskurk i 80'er-film som Frækkere End Politiet Tillader og Rambo 2) i rollen som Dirch Frode samt den ulækre sagsbehandler Nils Bjurman (spillet af Yorick Van Wageningen). Du kan også opleve Stellan Skarsgård (Thor, Mamma Mia, Melancholia) som den lurvede Martin Vanger, Robin Wright (Moneyball, Beowulf, Unbreakable) som Blomkvists overordnede plus små roller til Donald Sumpter, Embeth Davidtz og danske David Dencik.

The Girl With The Dragon Tattoo er et eksempel på en vellykket overførsel som er svær andet end at drages mod. Den genopfinder gnisten til simpel storytelling, hvor man som tilskuer bliver taget alvorlig og selv får lyst til at forsøge at pusle brikkerne sammen. Krimi-genren har fået en tur i vridemaskinen og overlevet sig selv. Den er hverken krympet eller blegnet, men til gengæld fremstår den som nyvasket og lige til at tage på. Et fornemt stykke håndværk.

Produktet her kommer vist ikke i fare for at hvile med manglende tro på en fortsættelse, som det eller kan hænde for bogforlæg med begrænset filmisk succes. Man kommer til at tænke på Det Gyldne Kompas som indtil videre kun har fået filmatiseret den første roman ud af tre. Det samme gælder for fantasy-filmen Eragon. Men når man render rundt med en Oscar i baglommen, plus yderligere 4 nomineringer, så kan det vel næppe gå galt med de næste par fortsættelser? Jeg ser frem til nyt desangående...

Med til udgivelsen her, følger også en separat skive med bonus materiale. Her kan du høre Daniel Craig fortælle om hvordan han først stødte på dette fænomen. Det skete i adskillige lufthavne, hvor Craig opdagede at folk lod til at læse den samme bog, og da først han selv fik fat i et eksemplar af Girl With The Dragon Tattoo, tog det ham blot 2 dage at læse. Instruktør David Fincher kalder tilmed denne bogserie for det skandinaviske svar på Da Vinci Mysteriet. Men derudover får du et anerkendende nik herfra, hvis du kan overskue alle de menuer og undermenuer som denne skive indeholder. Du kan komme med på location i både Hollywood og Sverige, se en montage omkring de visuelle effekter, få et grundigt indblik i karaktererne og meget meget mere. Det er helt forståeligt at bonus materialet har fået en disc for sig selv, for det er jo nærmest et overflødighedshorn (tæt på 4 timer) af dimensioner at gå på opdagelse i tilblivelsen af denne film.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sony

Titel: The Girl With The Dragon Tattoo
Original Titel: The Girl With The Dragon Tattoo