Vi har alle sammen jokes vi ikke er stolte af i livet, og jeg må tilstå, at en af mine, som jeg af en eller anden grund bruger igen og igen, når jeg skal fortælle om en whodunnit (who has done it?) film, er;
"det var butleren der var morderen".
Jeg kan desværre, eller mere heldigvis, ikke bruge den joke i forbindelse med danske Tobias Lindholms nye Netflix film, The Good Nurse. Man kan nemlig allerede i åbningsscenen, se hvem der er morderen i filmen.
Det har selvfølgelig sine kunstneriske fordele i form af, at man kan lave dybere karakterer, når man gør det på den måde, men det har så den store ulempe, at man fjerner meget af spændingen i filmen ved at afsløre så vigtig en del af plottet med det samme.
Filmen er baseret på en sand historie og handler om den gode sygeplejerske Amy, spillet af, altid fantastiske Jessica Chastain. Hun går altid langt for at hjælpe hendes patienter, men er bundet i arme og ben når det kommer til selvhjælp. Hun har svært ved at betale regningerne, forsørge sine små 2 piger og vigtigst af alt, har hun problemer med hjertet og risikerer at få hjerteanfald, hvis hun ikke begynder at passe på sig selv og stoppe med at arbejde.
Men det er desværre ikke en mulighed når hun er i økonomisk nød. Hun bliver nødt til at få en hjertetransplantation for at leve et normalt liv, men skal vente 4 måneder endnu, indtil hendes sundhedsforsikring dækker, uden at nogen opdager at hun er syg.
Amy får en ny kollega Charlie (Eddie Redmayne) som udadtil er en sympatisk, hjælpsom og lidt indadvendt fyr.
Men under overfladen har han en grusom hemmelighed, hvor han har gjort nogle forfærdelige ting mod indlagte patienter, uden at blive straffet for det.
Amy og Charlie begynder at bonde, og kommer tættere på hinanden.
Charlie opdager tilfældigvis også Amys sygdom, og hjælper hende alt hvad han kan for, at hun kan overleve og hemmeligholde sygdommen i de 4 måneder.
Men kan hun stole på en mand med så store hemmeligheder, især når der begynder at dukke mystiske dødsfald op på hospitalet?
Amy begynder at blive mistroisk, men er det bedst at holde lav profil så hun ikke risikerer at blive afsløret, eller er menneskeliv vigtigere end hendes eget?
Danske Tobias Lindholms nye Netflix film er en fin drama-thriller med gode A-skuespillere.
Spændingen er intakt indtil halvdelen af filmen, resten skal ses, eller måske ikke alligevel.
Der bliver nemlig lagt op til det helt store, og opbygget en fin historie med spænding, men af en eller anden grund, så fuser spændingen ud. Lindholm formår desværre ikke at skabe et ordentligt klimaks i filmen, og får den faktisk heller ikke afsluttet tilfredsstillende efter min smag.
Filmen lider nok under, at man fra start af ikke har en tvivl om hvem der er morderen, og det er synd, for det kunne have været en rigtig god film.
Når man tænker på hvor dårlige film Netflix producerer på samlebånd, er filmen anbefalelsesværdig nok, men man behøver ikke skynde sig i biografen for at se den.
OG, hvis man har hospitalsskræk i forvejen, skal man nok ikke se filmen.
Det er nemlig skræmmende at tænke på, at filmen er baseret på en sand historie, og at det ikke ligefrem er positive ting man får at se fra den morderiske butler.
Beklager, der gjorde jeg det igen….