The good Shepard

23. februar 2007 af Søren Falgaard

The good Shepard billede

”The good Shepard” følger CIAagenten Edward Wilsons vej til tops i efterretningstjenesten. Men undervejs på hemmelighedernes sti mister han sig selv

Der var engang, hvor de spændende kriminalromaner og film drejede sig om den kolde krig, hvor agenterne lurede under lygtepælene I Berlins gader. Hvor den tændte smøg, den lange cottoncoat og en hat med en meget bred skygge var ensbetydende med overvågning og forvikling.

I ”The good Shepard” tager vi med instruktør Robert De Niro tilbage i tiden og får historien om en enkelt agent fra hans arbejde i London under anden verdenskrig til en sikker spiller i CIAs labyrintiske korridorer.

I filmen her kommer en enkelt mands historie til at stå som en afdækning af, hvad et job som en hemmelighedsorganisation som CNN har af omkostninger. Den unge idealist Edward Wilson er studerende på det præstigefyldte universitet Yale. Her er han en ung stille mand fyldt med idealer om at være den gode hyrde. Edward forsøger at gå ad den sti, der er funderet i idealisme og gode intentioner. Men en mand står ikke alene i verden, og inden længe er Edward logebror i det magtfulde ”Skull and Bones society”. Derfra går det af sted på de vilde karrieremarker for den unge og skarpsindige mand. Efter at have indgået ægteskab med Clover Wilson (Angelina Jolie), som han har gjort gravid, må Edward tage til London for at arbejde i forløberen til CIA, OSS (office of Strategic Services). Her lærer Edward de første regler i det spil, han de næste mange år vil blive en vigtig del af. I underretningstjenesternes skyggespil lærer Edward langsomt, at man ikke kan stole på selv sine nærmeste. Som en af CIAs fremmeste mand, må han hele tiden se sin bag ryggen for at finde ud af, hvem der gemmer sig. Men fra klarsynet kritisk øje til paranoia er der ikke langt. Edward må sande, at han er på vej ud af en fatal sti, der fører til en gloværdig karriere for sit elskede Amerika, men som har personlige omkostninger for ham og hans familie.

”The good Shepard” er først og fremmest en meget spændende film, der i sit psykologiske portræt af CIAagenten Edward Wilson formår at skabe en historie, der fortæller på det almene menneskelige niveau. Den kommer på en nuanceret måde med en kritisk vurdering af, hvad hemmelighedsholderi fører til. Derudover er den en glimrende politisk skildring af, hvad der sker med idealerne og de gode intentioner, hvis man lader sig føre ind i frygtens fængsel.

Den sigende skildring er således en gennemgående kritik af frygten og det lukkede udialogiske spil, som den skjulte politiske labyrint er.

Filmen byder på en vedvarende vedkommende historie, der også bæres af glimrende skuespil. I hovedrollen ses Matt Damon, der leverer et fantastisk portræt af CIAagenten, mens De Niro Selv spiller en indflydelsesrig embedsmand. I det hele taget er filmen stjernespækket og byder også på fine præstationer af Joe Pesci samt Alec Baldwin. Angelina Jolie spiller hustruen, der må leve med en mand, der altid er på job og på vagt. TombRaiderheltinden bevæger sig således endnu et skridt væk fra den rolle, man stadigvæk forbinder hende med.

”The good Shepard”, der er De Niros anden spillefilm som instruktør, er en fremragende film. I sin første film som instruktør ”A Bronx tale” (1993) viste den legendariske gangsterskuespiller sin humanistiske kritik af de barske miljøer, og med filmen her bevæger han sig endnu et skridt i den retning. Filmens manuskript er skrevet af den erfarne Eric Roth, og den er hele vejen igennem velskrevet med mange fine dialoger.

”The good Shepard” er ikke en klassisk kriminalfilm med mange suspekte storrygende spioner iført cottoncoats og stor hat, men den er en dyb film, der går bag facaden på de paranoide forviklingsspilere.

Titel: The good Shepard
Original Titel: The good Shepard
Premieredato: 23. februar 2007