The Guest

7. maj 2015 af Kathrine Nørrelund

The Guest billede

En soldat dukker op ved familien til en anden nu afdød soldat, og hjælper dem med at bearbejde tabet, men måske har han også andre hensigter

En fremmed soldat ved navn David banker på døren til en familie i sorg og siger, at han kommer på vegne af deres afdøde søn, Caleb, der også var soldat. Han havde nemlig lovet denne at sørge for, at hans familie havde det godt og fortælle dem, at sønnen tænkte på dem og elskede dem. Familien finder lindring i den høflige mand, der både er god til at lytte og ser godt ud, og som hjælper til i huset. Han hjælper teenagesønnen Luke med at sætte sine mobbere på plads, han fortæller sjove historier om den afdøde søn til moderen, han drikker øl og ser football med faderen, og så er han god at have med til fester for datteren Anna. Men tingene er nogle gange for gode til at være sande, og David er måske ikke den frelse, de troede.

Fra jarl til actionhelt
Rollen som soldaten David spilles af Dan Stevens. De fleste kender ham nok fra Downton Abbey, hvor han spiller den nyfundne arving, Matthew Crawley. Men nu er han altså ikke længere kommende jarl med britisk overklasse-accent og tendens til dobbelthage. I stedet er han tilsyneladende blevet hollywoodiseret til en all-american soldat med, hvad jeg tror, jeg fik talt til en eight-pack. Fans af Downton vil nok finde det besynderligt pludselig at se ham i så actionfyldt en rolle, men kan man se bort fra dette (hvilket faktisk kan være lidt svært), er han ganske overbevisende.

Den socialrealistiske actionfilm
Efter over et årti med krig må USA efterhånden have en del sørgende familie, og derfor virker scenarioet ikke helt urealistisk. Faktisk virker starten af filmen næsten som et socialrealistisk drama, hvor vi ser tomrummet i familien langsom blive udfyldt af David, hvilket hjælper alle medlemmer af familien videre. Stille og rolig infiltreres denne realisme dog af det, man vist bedst beskriver som hårdtslående actionscener og en thriller-agtig stemning, Filmens tempo stiger støt gennem filmen, og den formår at forblive, forholdsvis. uforudsigelig gennem meget af filmen. Samtidig er den dejlig usentimental, hvilket befrier filmen for mange klicheer i starten, men som næsten kammer over mod slutningen, hvor nogle karakterer pludselig virker urealistisk kolde.

Filmen er vil næppe revolutionere action-genren, og trods variationen over genren forfalder den til nogle temmelig udtrådte klichéer i filmens sidste halvdel. På den anden side er den underholdende og spændende hele vejen igennem, og actionscenerne, som nok er det, folk komme efter, er rigtig velkomponeret. Se den en søndag aften med en øl og masser af popcorn.

Titel: The Guest
Original Titel: The Guest
Premieredato: 7. maj 2015