The Hand

1. november 2007 af David Lund

The Hand billede

Historien om en afrevet hånd der slår ihjel.

Jonathan Landsdale er en tegneserieforfatter, der en dag ved et trafikuheld mister sin hånd. Hans kone Anne har længe snakket om, at de skal prøve at være lidt for sig selv i forholdet, og samtidig med at Jonathan mister sit job, beslutter han sig for at flytte til en anden stat. Jonathan havde allerede fået tilbudt et job som lærer inden rejsen, og snart begynder han et forhold med en af studenterne. Men Jonathan får nogle sære blackouts, og hans venner dør på mystisk vis en efter en. Er hånden kommet tilbage, eller er Jonathan blot ved at blive sindssyg?

Det er selveste Oliver Stone der er instruktøren på denne film tilbage fra 1981, hvilket gør det til hans anden film i rækken. Hans to første film, ”Seizure” og ”The Hand”, har dog ikke vækket stor opmærksomhed, og begge er ligefrem blevet haglet ned af filmanmeldere og publikum. ”The Hand” viser dog en stor indsigt i instruktørarbejdet, og man kan allerede i denne film se, at instruktøren nok skal blive til noget en dag. Ganske rigtigt blev Oliver Stone et hit allerede med hans næste film, ”Salvador”, hvor han for første gang bevægede sig væk fra gysergenren, en genre han ikke har berørt siden ”The Hand”.

”The Hand” er en blanding af klassisk gys med alle dets virkemidler samt et drama. En blanding der sjældent bliver populær, da familiære og trivielle situationer såsom utroskab og familiekrise bliver et alt for bærende element. Det fungerer heller ikke optimalt i ”The Hand”, da mange situationer er for forudsigelige, alligevel er ”The Hand” et interessant eksperiment. Filmen balancerer mellem at være en psykologisk thriller og en overnaturlig gyser, og der er ledetråde nok til at danne en hvilken som helst mening om filmen, selvom slutningen faktisk sætter et uventet punktum for virkeligheden.

Jonathan Landsdale bliver spillet af en personlig favorit af mine – nemlig Michael Caine. Manden har i årtier været utrolig alsidig og overlegen i sine roller, og selv i en middelmådig film som denne, er han overraskende fantastisk. Caines rolle er måske en anelse for unuanceret og samtidig kompliceret, for som publikum, forstår vi ligeså lidt af hvad der sker, som han gør. At Caine kan opløfte en rolle der er så utrolig let at gøre utroværdig, til en person man ikke er i tvivl om eksisterer, siger ikke så lidt om mandens talent. Andrea Marcovicci som konen Anne er ligeså utrolig fremtrædende i sin rolle. Mindre heldig er Annie McEnroe som elskeren Stella, hun overskygges af Caines blændende skuespil, og ville bestemt passe langt bedre i en ”Fredag d. 13.” film.

”The Hand” ender med at være en interessant idé der ikke rigtigt kommer nogle vegne. Filmen er langtfra så dårlig som den er blevet gjort til, og den er et fint referencepunkt for Oliver Stone, hvis seneste par film er langt mindre interessante end denne. Der er et par grumme scener hist og her, især ser filmens døde mennesker ikke ligefrem pæne ud. Ligeså er det at gøre en så lattervækkende ting som en hånd der dræber, til en nærmest troværdig situation en bedrift i sig selv.

Ekstramateriale: 3/6

Den eneste grund til, at ekstramaterialet kan snige sig op på en så høj karakter, er filmens kommentarspor af Oliver Stone, der giver en god indsigt i filmen og det hårde arbejde der ligger bag den. Ellers er der kun en trailer og intet andet.

Warner Home Video.

Titel: The Hand
Original Titel: The Hand