The Impossible

29. maj 2013 af Helle Perrier

The Impossible billede

Den sande historie om en families overlevelseskamp under tsunamien i 2004.

Det skulle have været en drømmeferie, da det britiske par Henry og Maria sammen med deres tre sønner tager til Thailand i julen 2004. Drømmeferien bliver dog brat afbrudt, da en voldsom tsunamibølger skyller ind over ferieparadiset og familie bliver skilt. The impossible er baseret på en sand fortælling om en families oplevelse af katastrofen, der ramte sydøstasien og kostede omkring 230.000 menneskeliv.

Familien er ved poolen, da flodbølgen rammer. Maria og den ældste søn Lucas bliver ført væk af vandmasserne, og det sidste hun ser, er Henry der bærer på de to mindste sønner; Simon og Tomas. Maria og Lucas kæmper for at finde hinanden og undgå den sikre drunknedød i det voldsomme vand. Sådan starter en fantastisk kamp for overlevelse og for at finde hinanden igen.

I hovedrollerne finder vi Ewan McGregor og Naomi Watts. De er solide karaktervalg og ud over at passe formidabelt sammen, så leverer de også en virkelig overbevisende præstation. Tom Holland, der spiller sønnen Lucas skal også fremhæves for et næsten skræmmende godt portræt af en søn, der må kæmpe for en families overlevelse.

The Impossible byder på nogle afsindigt gode effekter og tsunamien er virkelig uhyggeligt godt genskabt. Scenerne hvor mor og søn føres bort af vandmasser og efterfølgende må kæmpe for overlevelse byder på billeder og følelser, man husker efter rulleteksterne. The Impossible er i det hele taget en fin film, hvor de fleste elementer hænger rigtig godt sammen. Man kommer på en følelsesmæssig rutsjebanetur og kan kun holde fast i armlænet, når det brune vand skyller hen over skærmen.

Det er dog også nogle enkelte smuttere, der kommer til at trække lidt ned i den samlede bedømmelse. Filmen har et ganske kort anslag, også går det ellers løs vand, skrig, blod og skrål og så … ja, så er der et langt, langt stykke hvor filmen er så meget nede i tempo, at den mister fokus. Den værste smutter må dog siges at være musikken. Det giver sig selv at i sådan en fortælling, vil følelsesregisteret komme i svingninger men man føler sig uundgåeligt manipuleret, når lyden af luftige strygere med volumen helt i top akkompagnerer hvert eneste lille antræk til glæde eller sorg. Til sidst har det næsten den modsatte effekt.

Det være sagt, så er The Impossible bestemt en film, der er værd at se. Gode skuespilpræstationer, fremragende effekter og en historie der går lige i hjertet.

Der er intet ekstramateriale på udgivelsen.

Titel: The Impossible