The Intended

17. september 2005 af René Hyldig

6 stjerner Skriv en kommentar

The Intended billede

Kristian Levrings fremragende og fortættede drama på en handelsstation i Borneo hvor civilisationens konventioner kommer på en alvorlig prøve.

Da den midaldrende fraskilte britiske Sarah (Janet McTeer) og hendes langt yngre forlovede Hamish (JJ Feild) i 1924 rejser til en handelsstation for elfenben dybt inde i junglen på Borneo, er det i håbet om at gøre lykken økonomisk, og de er fulde af optimisme. Men det viser sig snart, at opholdet byder på en lang række af genvordigheder. Handelsstationens imposante leder, den midaldrende mrs. Jones (Brenda Fricker) nægte I første omgang at udbetale det forskud som Hamish er blevet lovet for at påtage sig opgaven med at lede en ekspedition af indfødte dybt ind i junglen for at planlægge en højst tiltrængt vej til handelsstationen fra Batang, og da hun erfarer at det unge par ikke er gift, indkvarterer hun dem hos handelsstationens præst (David Bradley).
Situationen forværres yderligere af den konflikt der findes mellem mrs. Jones og hendes 35-årige særling af en søn William (Tony Maudsley), en forvokset baby, med et bizart forhold til hans nanny Erina (Olympia Dukakis). William vil væk fra handelsstationen, men hans mor nægter ham afrejse, og snart begynder problemerne at tårne sig op for alle på handelsstationen, der seks måneder om året er afskåret fra omverdenen indtil regnen igen gør floden sejlbar.

Kristian Levring har skrevet manuskriptet til denne dansk-engelsk co-produktion sammen med Janet McTeer, og filmen komplekse emotionelle stemninger associerer til både Apocalyse Now og The Piano. Selv om Levring er en af de fire dogme-brødre, er The Intended ingen dogme-film, alene af den grund at det er et sæt-stykke. Alligevel afspejler dogme-reglerne sig i filmen, både ved det minimalistiske tilsnit, og specielt i anvendelsen af digitalt kamera, og ved den tætte, nærmest klaustrofobiske person-instruktion. Også kameraføringen er meget anonym, og fjerner aldrig fokus fra selve historien eller karaktererne. Filmens billeder er meget smukke og stemningsmættede.

Filmen har en litterær kvalitet der leder tanken hen på Joseph Conrad’s Heart of Darkness, jf. parallellen til Apocalyse Now. Og ligesom i romanen er det de ildevarslende kræfters indflydelse på personerne, der driver handlingen, mere end det er plottet.

Spillet i filmen er meget overbevisende, og er med til at gøre handlingen troværdig. Instruktionen er mesterlig, og især de to kvinder McTeer og Fricker står stærkt, og er befordrende for filmens handling og dens troværdighed. McTeer som den erfarne, prøvede og bekymrede ”Intendede” til Hamish, og Fricker som eksponenten for de værste sider af britisk kolonialisme. I det hele taget er spillet I filmen afdæmpet og emotionelt realistisk, fremhævet af intimiteten ved den digitale fotografering. Som beskuere næsten omfavnes vi af varmen, fugtigheden og galskaben, og forstår hvordan den desperate isolation fjerner karaktererne mere og mere fra civilisationens regler og bånd. Og selv om både plot og karakterer leder tanken hen på et Viktoriansk drama, undgår The Intended elegant denne genres klicheer til fordel for karakterstudiet af en gruppe mennesker der er i hinandens og omstændighederne uforudsigelige vold.

Filmens lydside præsenteres i Dolby Digital 2.0, og klarer opgaven fint, både i dialog og i videregivelsen af alle junglens lyde som baggrund for dramaet. De lejlighedsvise stumper af kolonitidens britisk musik med dets melankolske islæt giver et fint modspil til handelsstationens uciviliserede vilkår, der andre steder diskret understreges af Matthew Herberts score.

Uvist af hvilken grund, blev The Intended sørgeligt overset af danske biografgængere da den havde premiere i Danmark i 2003, selv havde jeg den højst på min liste over film det år, og jeg kan kun glæde mig over at det dette mørke, intense drama nu får en ny chance i Danmark.

Ekstra-materialet er ikke overvældende, foruden filmens trailer og en instruktør filmografi består det af en række korte interviews med filmens medvirkende.

Titel: The Intended
Original Titel: The Intended