The Kindness of Strangers

18. juni 2020 af Sofie Svane

The Kindness of Strangers billede

Sød og hyggeligt fortælling til når man trænger til at genfinde troen på det gode og hjælpsomme i fremmede mennesker

På Manhattan i New York city ligger en russisk restaurant, der bliver rammen og samlingssted for fire menneskers liv, der flettes ind i hinanden i den værste krise i hvert deres liv.

Den unge Mor Clara (Zoe Kazan) er flygtet fra sin voldelig mand og bor nu på gaden i Manhattan sammen med sine to børn. I nærheden møder den nyligt løsladte og ensomme Marc (Tahar Rahim) den excentriske ejer af den russiske restaurant Timofey (Bill Nighy), hvor også den generte og hårdtarbejdende sygeplejerske Alice (Andrea Riseborough) er stamgæst. Imens kæmper Jeff (Caleb Landry Jones) for at beholde job og hjem i nærhede,n og snart mødes de fire gennem uventede veje, og opdager at de ikke er alene.

The Kindness of Strangers åbnede den 69. Berlin Filmfestival som den første danske film nogensinde. Det er Lone Scherfigs nyeste film, om temaer hun længe har drømt om at arbejde med. Hun ønskede at vise, at ”når amerikanere åbner op, tager de imod med åbne arme”, og at der stadig er masser af venlighed og hengivenhed midt i en ellers ofte brutal verden. Det ville hun gerne gøre synligt og tilgængeligt for et internationalt publikum uden for USA og Hollywood.

Lone Scherfig er især kendt for Italiensk for begynder (2002) og den Oscar-nominerede An Education (2009). The Kindness of Strangers er første film siden Italiensk for begyndere, som hun både har instrueret og skrevet manuskript til.

Første del af filmen er lidt rodet, og det tager et stykke tid, inden man er helt med på, hvad der driver det hele frem, og hvordan det hænger sammen. Men der er plads til at karaktererne viser sårbarhed midt i deres respektive kriser, og det tilfører noget meget menneskeligt, som især i anden halvdel bliver til hjertevarm humor, der trækker lun latter frem. Karaktererne er på den måde gennemførte, og det er en fin fortælling med noget på hjerte. Men den mangler lidt kant. Dialogen er enkelte steder overgjort og forklarer mere end nødvendigt. Det kan genere og trækker fra den samlede oplevelse, så man ikke oplever samme naturlige flow som i Scherfigs tidligere succeser, selvom filmen har sin egen tone.

The Kindness of Strangers serverer hurtige kalorier i et rart og behageligt old school feel good-format, som man ikke behøver at dvæle ved med dybere tanker, men som beriger med en behagelig fornemmelse efterfulgt af lun latter, der kan klukke færdigt på vej ud af biografen til konklusionen om at menneskeheden ikke er helt fortabt alligevel. Filmen har sine fejl, men er en rar og hyggelig oplevelse.

Trailer:

Titel: The Kindness of Strangers
Original Titel: The Kindness of Strangers