The Kominsky Method - The Complete First Season

21. januar 2020 af Jesper Poulsen

The Kominsky Method - The Complete First Season billede

Veldrejet og vittig serie om to aldrende samarbejdspartneres pudsige venskab. Forviklingerne er mange, og det er umuligt ikke at trække på smilebåndet og give lyd fra sig.

Sandy Kominsky er en aldrende skuespiller, men rollerne hænger ikke på træerne, så for tiden ernærer han sig ved at lære faget fra sig som dramalærer i sit eget studie. Han har stadig sin manager Norman tilknyttet, men han har ganske svært ved at finde noget som helst at rive i til Sandy. I seriens første afsnit får man et fint og morsomt indblik i Sandy og Normans forhold, som ikke blot er på det professionelle arbejdsplan. De to har hængt sammen som ærtehalm i lang tid, så ingen kender vel den ene bedre end den anden. Dette bånd og venskab bliver blot endnu tættere, da Normans kone Eileen dør og Norman er tæt på at gå i hundene. Sandy har dog kort før Eileens død lovet Eileen at passe godt på Norman, og herfra kan man sige at løjerne egentlig udfolder sig. Norman står med sorgen og et morbidt syn livets nye perspektiver. Samtidig hænger han på datteren, som er misbruger. Sandys liv har også sine facetter, for også han har en datter, som han ikke har givet den store opmærksomhed, og tilmed står han foran en berusende forelskelse i en deltager på hans studie-kursus. Oven i hatten får han en bekymrende melding fra egen læge vedrørende sine hyppige toiletbesøg. Man kan derfor sige at Sandys liv tager sig nogle op- og nedture, og der er skiftevis gode og dårlige dage, og mens hans eget liv tager nogle nye drejninger, skal han samtidig holde røven oppe på Norman. Der er lagt op til en række skæve og skøre indfald, som med flere længder indfries.

The Kominsky Method er en vittig og velskrevet satirisk serie med Michael Douglas og Alan Arkin i de absolutte hovedroller. Deres timing og indlevelse er noget af de bedste jeg har set, hvis vi taler komedie-serie på denne side af årtusindeskiftet. De er dybt originale, og fra min hånd er der kun at tilskrive at de er særdeles velcastede til foretagendet, og ejer det fuldstændig. De komplimenteres af gæstestjerner i rollen som sig selv, som f.eks. Jay Leno, Patti LaBelle og Eddie Money. Det glæder også af fiktive indslag som Danny DeVito, som urologen der ynder at spille Tetris og spise søde sager, mens han overleverer lægefaglige resultater og diagnoser.

Hvert afsnit har sin egen retning og tema, men The Kominsky Method er dog kronologisk og kan kun ses i én rækkefølge. Sæsonen er på 8 afsnit af hver et par og tyve minutter. Serien blev hurtigt en succes på Netflix, som nu er på to sæsoner. Det er udelukkende den første som er omtalt i det ovenstående, og også den eneste som er dvd-aktuel her og nu. Overordnet set er den tankevækkende, interessant og lærerig, men mest af alt har den noter af det amerikanske svar på ”Klovn” – bare med gamle mennesker. Douglas og Arkin er henholdsvis 75 og 85 år!

Forviklingerne generelt set og afsnittenes indhold er godt fundet på og produktionen komplet gennemarbejdet. Herhjemme er The Kominsky Method nok gået lidt under radaren i forhold til Netflix’ og andre streamingtjenesters udbud, men så original en serie, som samtidig er så let og munter, ja, det må du ganske enkelt bare ikke snyde dig selv for. Seriens første sæson får 5 fuldfede stjerner herfra.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: The Kominsky Method - The Complete First Season
Original Titel: The Kominsky Method - The Complete First Season