RTS (Real Time Strategy) spil var enormt populære blot et par enkelte år tilbage. Jeg husker da Warcraft, Starcraft, Age Of Empires og Command & Conquer spillene fint, og deres fortsættelser var mindst ligeså populære som forgængerne. De holder sig mest til PC'en, og går i bund og grund ud på at opbygge balancerede hære og angribe modstanderen på det rigtige tidspunkt. Genren har stået lidt stille på det sidste, da den til sidst endte med at gentage sig selv alt for meget. Lige før jul ankom The Battle For Middle-Earth så, og blandingen af Ringenes Herre og RTS virkede som et sikkert hit. Og ja, det er det også.
Efter en nogenlunde middelmådig intro, der på ingen måder skaber de forventninger som klassikerne i genren gjorde, kommer man så til hovedmenuen. Her er det en god idé at starte med Battle School, en kort passiv introduktion til hvordan spillet spilles. Det er første gang jeg har set det i en passiv udgave, og heller ikke dette virker som det burde. Forgangerne i genren kastede en ind på en forholdvis let bane, og guidede en igennem den, her får man blot det hele fortalt... og så på en gang. Jeg var en smule forvirret bagefter introduktionen, men gik da straks igang med spillet.
Der er flere måder at spille spillet på, men de holder sig alle under genrerne Solo Play og Multi Play. Solo Play kan man spille en hel Campaign (det vil sige en planlagt historie) eller blot Skirmish (en enkelt bane hvor man selv vælger kortet, modstanderen(erne), holdkammeraten(erne) og sværhedsgraden på den enkelte). Multi Play er udelukkende Skirmish måden at spille på, her foregår det blot over lokalt netværk eller internettet.
I Campaign Mode vælger man så om man vil være god eller ond. Som god følger man hovedsageligt The Fellowship, og som ond prøver man at indtage verden som Saurons tjener. Udover det vælger man en sværhedsgrad (heraf kan Medium anbefales da Easy er for nem, og Hard for svær). Disse spil virker utroligt gode og gennemtænkte, og som man kommer længere ind i sin Campaign går det op for en de mange valgmuligheder der er i spillene. The Battle For Middle-Earth følger det seneste Warcraft spil ganske godt idet der er Heroes (helte) med i spillet. Her er der så tale om de mest kendte personer fra filmene (eller bøgerne om man vil) der hver i sær har hver deres egenskaber, og kan stige levels efterhånden som de slår flere ihjel, og ved dette få flere unikke egenskaber. Heriblandt kan man nævne Gandalfs lynnedslag og Aragorns amoksværd. Nogle egenskaber er også passive, så som Eomers måde at styrke de nærmeste tropper på. I sidste ende er spillet vel en hybrid mellem RTS og rollespil, og man får hurtigt nogle favoritegenskaber hos sine favorit helte. For at det ikke skal være helt løgn, skaffer man også efterhånden point til ens palantir (jo mere land du styrer jo flere point), en krystalkugle i nedre venstrehjørne af skærmen der også indeholder missionsopgaverne og kortet man spiller på. Disse point kan samles til at bruge andet magi, som du som en eller anden gud selv råder over. Magi er en vigtig del af spillet, både for at det fungerer, for at man kan vinde men også for at give en totaloplevelse.
I Skirmish Mode kan man på bedste Age Of Empires stil vælge farve og hold, og der kan være op til 8 spillere. Du kan derfor udkæmpe en kæmpe krig, eller nøjes med en "one vs. one". Man vælger også sværhedsgrad til hver computer spiller, og kan derfor skabe spillet komplet efter ens ønsker. Kortene er der mange af, og de er ganske varrierede. Man starter (som regel) med en by, og går i gang med at bygge de bygninger og enheder man mener man har brug for. Jeg savnede her selv den lette pause funktion Age Of Empires havde, men spillet går langsomt nok til, at man kan følge med. Man kan kun bygge bygninger på forudbestemte punkter, og dette gør at man ikke overproducerer. De virker fint nok, selvom jeg godt ville have en masse flere tårne til at beskytte byerne. Udover det har man såkaldte Command Points som råder over hvor mange units man kan producere. Igen noget jeg godt kunne undvære, men jeg har problemer nok med computeren på Medium, så måske er det en god idé. Ude fra byerne råder Orkerne der miner løs af sten, hvis man slår dem (og deres mine) ihjel, kan man bygge på disse områder. Ens resourcer er begrænset til Farme eller Slagterhuse (alt afhængig om du spiller god eller ond), så det hele fungerer hovedsageligt i byerne.
I Multi Play Mode fik jeg prøvet internettet af, og det kører flydende. Oftest er der mange problemer med krævende spil på internettet (i hvert fald fra min computer), men der var kun et par enkelte lags at spore imens jeg spillede. Det betyder utroligt meget, og forlænger spillets løbetid betydeligt, da internetdelen er utroligt vigtig. Ingen klagepunkter herfra.
The Battle For Middle-Earth er et utroligt godt RTS spil der vil leve i lang tid på min computer (til det skal det nævnes at jeg har planlagt en pjækkedag til fordel for spillet i fremtiden), og det kan kun anbefales. Som helhed kører det utroligt godt, grafikken er lækker 3D med zoom-funktion om man ønsker det, lyden skaber en utrolig god atmosfære med de bedste dele af musikken fra filmene og gameplayet kører derudaf. Jeg har sådan set kun de enkelte klagepunkter jeg har nævnt i anmeldelsen her, så der er ikke meget galt, dog nok til at det ikke får toppoint.... men det er tæt på.
Spillet er venligst stillet til rådighed af
EA Games.