The Master

30. juni 2013 af Jesper Poulsen

The Master billede

Overdådige skuespilspræstationer

Det er ikke fordi at Paul Thomas Anderson spytter om sig med titler, men når instruktøren endelig lader noget falde fra sin hånd, så kaster det ofte priser og nomineringer af sig. Han har netop rundet de 43 år, så der er masser fortsat potentielt guf i vente fra hans side, før han trækker sig tilbage. Det helt store gennembrud kom i 1999 (selv om flere filmelskere nok vil mene at Boogie Nights fra '97 banede vejen) med sammenfletningshistorien Magnolia som den dengang 29-årige fyr skrev og instruerede selv. Siden begik han den store bedrift at få Adam Sandler til at fungere på film, nemlig ved at tildele ham en anti-slap stick rolle i Punch-Drunk Love i 2002. Så gik der 5 år uden et løftet bryn fra Anderson, men som til gengæld så brød lydmuren med There Will Be Blood, naturligvis med en Oscar-vindende Daniel Day-Lewis i hovedrollen, fristes man til at sige. Og nu er der så atter gået 5 år, frem til vi sidste år blev budt The Master, som netop nu er dvd- og blu-ray-aktuel.

Tre Oscar-nomineringer kastede The Master af sig, dog uden at vinde. Men igen et storslået vidnesbyrd på at Anderson er en mester i at udvikle originale og interessante karakterer, og få skuespillerne til i uhørt grad at smelte sammen med disse personligheder. De tre nomineringer er nemlig hæftet direkte på de centrale aktører, Joaquin Phoenix (Gladiator, Walk The Line), Philip Seymour Hoffman (Capote, Moneyball) og Amy Adams (The Fighter, Man Of Steel). Og det er netop på baggrund af de fænomenale skuespilpræstationer at man skal give sig i kast med The Master.

På jagt efter et ståsted i tilværelsen og en vej ud af alkoholens forbandelse. Sådan er omstændighederne for krigsveteranen Freddie (Joaquin Phoenix). Han møder ved et tilfælde den spirituelle mester Lancaster Dodd (Philip Seymour Hoffman), som leder sit følge med tro på sjælevandring og frelse. Den ro som omgiver Dodd, er lige præcis hvad Freddie har brug for. Det er dog ikke alle som bryder sig om at Freddie på ingen tid stiger i mesterens hierarki, og bliver Dodds højre hånd. En film om to usædvanlige mænd og deres særprægede forhold i en lukket bevægelse.

Paul Thomas Anderson tager os tilbage til 50'ernes USA, hvor nye religioner og sekter piblede frem. Selvom man kan påstå at filmen handler om at gå frem og tilbage mellem et vindue til en væg og ikke en dyt andet, så er den stadig enormt fængslende. Der er noget uforklarlig styrke og pondus over Lancaster Dodd og noget rebelsk og rodløst over Freddie. Kontrasten og samhørigheden mellem de to, er simpelthen så gennemborende interessant, og man kan sagtens tage sig selv i at være lykkelig over at være på sikker afstand fra de store personligheder. The Master er ganske enkelt en perle af en film, omhandlende hvordan nogle mennesker med et snuptag ændres i selvskab med andre.

Går der så fem yderligere år, før vi hører nyt fra Anderson? Nej, i 2014 er han aktuel igen. Atter med Joaquin Phoenix i hovedrollen i Inherent Vice, som tæller tilmed en rollesliste bestående af så store stjerner som Sean Penn, Josh Brolin, Reese Witherspoon, Owen Wilson, Benicio Del Toro og Martin Short. Der er med andre ord massiv tilflugt til Andersons projekter, hvilket også efter The Master er ganske forståeligt.

Udgivelsen består desuden af en række slettede scener samt et kig bag kulisserne.

Mis. Label.

Titel: The Master