”Path Of Neo” er det første spil fra Matrix-universet der følger handlingen fra filmene. Efter en kort intro træder man i karakter som den unge Neo der pludselig hives ud af sin uvirkelige hverdag og bliver stillet overfor det berømte valg mellem den blå eller den røde pille. Herefter starter spillet rigtig og første bane er taget direkte ud af den første film i serien. Her skal man snige sig, først ud af kontoret, dernæst langs siderne af en skyskraber og til sidst rundt i gangene og trapperne af den enorme kontorbygning hvor vor helt arbejder i starten. Bliver man fanget af de sortklædte agenter fortsætter historien ud af samme parabel som filmen, lykkedes det en at undslippe opstår der måske en hel anden handlingstråd. Under alle omstændigheder emmer spillet af den slags muligheder for forskellige udviklingsgange.
På et tidspunkt ender man under alle omstændigheder hos den lak og læderklædte modstandsgruppe med den filosofiske Morpheus i spidsen og man kan begynde sin træning. I de computergenererede træningsbaner bliver spillet en ganske varieret og fornøjelig affære. Med en velproportioneret sans for humor får man lov både at lege ninja, kung fu ekspert og sortklædt hævner, mod diverse modstandere med diverse våben.
Spillet handler i højere grad om kamp end om taktik og det bliver mere åbenlyst efterhånden som man lærer de mange kampteknikker det indeholder. Som det er set før i eksempelvis Max Payne-spillene får man hurtigt lært at benytte den såkaldte ”focus”-attribut, der så at sige sætter farten ned og øger Neos evner indenfor kampsport, skydeteknik og tyngdekræftsforbrydelser. Forholdsvis tidligt i spillet finder man sig selv løbende fornøjeligt op og ned af vægge, mens man skyder onde soldater mans man laver dobbelte saltomortaler og undviger kaskader af kugler.
På den måde er stilen og mulighederne fra filmens univers fint overført til spillets verden. Kontrollen er overskuelig og intuitivt skruet sammen, om end man nogen gange skal være god til at koordinere sine finderbevægelser. Spillet er set i tredjepersons fugleperspektiv hvilket for det meste er effektivt, særligt når man møder mange fjender, men som i visse situationer skaber nogle mindre, men dog stadig lidt irriterende problemer med kameraet.
Grafikken er detaljeret om end en smule grynet visse steder. Focus-effekten er flot lavet og fungere upåklageligt. Den konstante udvikling af ens evner og opdagelsen af nye våben er med til at holde spændingen og spilleglæden intakt det meste af vejen igennem. De mange cut-scener fra hovedsageligt den første film kan virke lidt malplacerede i visse situationer, men er ikke et irritationsmoment. Lydsiden er ligeledes overbevisende med mange linier dialog taget fra filmene.
Det største problem med spillet er at handlingen kan virke en smule ulogisk, særligt hvis man ikke har set filmene. Desuden er grafikken ikke helt op til dagens standard og visse karakteranimationer kan virke lidt klodsede. Det trækker dog ikke fra en spiloplevelse der bestemt hører til de bedre. Den konstante udvikling trækker op og man kan mærke at der ligger væsentlig mere arbejde i dette spil end i de tidligere spil fra det oplagt spil-venlige Matrix-univers. Er du fan af filmene er der ikke rigtig nogen vej udenom.
Spillet er venligst stillet til rådighed af
Atari Nordic.