Der er krig i både Irak og Afghanistan. Der eksisterer mange politiske diskussioner om, hvorvidt invasionsstyrkerne overhovedet har ret til at være der, om de bør være der og om deres indsats snarere har negativ effekt på landenes videre udvikling end en positiv. Faktum er dog, at flere tusind soldater er faldet i kamp.
Hver gang en soldet dræbes på krigsmarken, skal de pårørende have besked. Det amerikanske militær har den politik, at de tragiske nyheder skal leveres personligt og hurtigst muligt til de efterladte hjemme i USA.
Det er netop denne proces, der er omdrejningspunktet i The Messenger. Efter at være blevet såret i kamp får den unge soldat Will Montgomery (Ben Foster) til opgave at være ”messenger” - et sendebud, der skal informere de nærmeste pårørende om deres elskedes død. Han kommer under vingerne af den ældre, mere rutinerede soldat Tony Stone (Woody Harrelson), der oplærer ham i det ofte utaknemmelige fag.
Tony lærer Will, at man aldrig skal røre og omfavne de pårørende, og at man under ingen omstændigheder må indgå personlige relationer med dem. På trods af disse klare retningslinjer kan Will ikke lade være med at begynde at omgås krigsenken Olivia (Samantha Morton) privat.
The Messenger omhandler et yderst interessant aspekt af krigsførelse. Filmen viser flot og råt for usødet, at mødet mellem soldat og pårørende er mindst lige så skræmmende som at stå ansigt til ansigt med fjenden i ildkampen på krigsmarken.
Det er spændende og rørende at følge kampen på hjemmefronten frem for den blodige krydsild, og The Messenger er klart stærkest i de scener, hvor de forfærdelige nyheder skal overbringes til de efterladte. Det er nemlig ikke bare hjerteskærende at se de pårørende falde om af gråd eller reagere med vrede – det er samtidig lige så hårdt at være vidne til budbringernes magtesløshed, og hvordan de efterladte i situationen forvandler dem til syndebukke.
Det er synd, at filmen vælger at inkorporere en langt mindre interessant kærlighedshistorie mellem Will og Olivia, der stjæler tid og fokus fra filmens andre, mere spændende emner. På trods af godt skuespil og en ægte kemi mellem de to kan hele redeligheden ikke undgås af føles en kende fejlplaceret.
Ben Foster og Woody Harrelson leverer fornemme præstationer som ensomme enspændere, der langsomt åbner sig op for hinanden. Filmen skaber en interessant person i Will, som Ben Foster flot forvandler til en kompleks karakter, hvis sjæl tydeligvis er arret af deltagelsen i krig. At Will lever af at overlevere nyheder til pårørende, uden at han selv har nogle, er et sørgeligt paradoks, der skaber forståelse og samtidig forstærker tilskueren sympati for karakteren.
Det er klogt fortalt af instruktør Oren Movermann, der med The Messenger har skabt en vedkommende, velspillet og rørende film.
The Messenger er Månedens Film i Cinemateket og kan ses fra d. 6. til 16. januar.