Pinup-modellen Bettie Page er med tiden blevet et af popkulturens store ikoner. Page poserede i lak og læder til en række erotiske bondage-billedserier i 1950erne, og det var ikke mindst hendes meget
frimodige holdning til den nøgne krops skønhed, der skaffede hende overskrifter i tidens aviser.
Filmen om den kontroversielle pinup er iscenesat af Mary Harron, som efter sigende skulle have prøvet at realisere projektet i årevis. Harron har tidligere med betydelig æstetisk flair beskæftiget sig med konsumersamfundets outcasts. Således berettede hendes ”I Shot Andy Warhol” (1996) om den radikale feminist Valerie Solanas’ mordforsøg på kunstguruen Andy Warhol i 1968, og Harron signerede også den medrivende filmatisering af Bret Easton Ellis’ ”American Psycho”.
Historien om Bettie Page starter ubehageligt med at skildre hendes traumatiske opvækst i Nashville i de amerikanske sydstater. Bettie vokser op i et stærkt religiøst samfund, men oplever seksuelle overgreb allerede i barndomshjemmet. I teenageårene bliver hun massevoldtaget, og senere kommer hun ind i et voldeligt ægteskab. Med denne indledning kunne man frygte, at filmen ville udvikle sig til en bastant moraleprædiken om den fæle pornoindustri og dens misbrug af de mennesker. Sådan forholder det sig imidlertid slet ikke.
Miss Page (Gretchen Mol) flytter til New York i 1949 med masser af afvæbnende sydstatscharme -
og en drøm om at blive filmstjerne – i bagagen. Den kønne, men lidt naive mørkhårede pige får snart en række modeljobs qua sin kontakt med den celebre fotomodel og fotograf Bunny Yeager (Sarah Paulson), men det er først da søskendeparret Irving og Paula Klaw (Chris Bauer og Lili Taylor) får hende til at specialisere sig i bondage, at hendes berømmelse sikres. Irving Klaw blev senere en central prügelknabe i en senatshøring om pornografi i 1955.
Efter modelkarrieren trak den altid Gudfrygtige Bettie sig tilbage som genfødt kristen, men hun tog dog aldrig afstand fra sin fortid. I en af filmens centrale sekvenser diskuterer hun teologi med en fotograf, mens hun poserer iført læderkorset og håndjern!
Gretchen Mol er noget nær perfekt i hovedrollen, og det er svært at forestille sig nogen fylde den bedre ud. Hendes lighed med virkelighedens Bettie Page er slående, og Mol fanger overbevisende
50'er-look’et i mimik og kropsholdning.
Det erotiske indhold er skildret med uskyld, spøgefuldhed og nostalgi. Man skal vist også være usædvanlig snerpet for at lade sig forarge af 50'ernes erotika, ligesom man skal være usædvanlig tolerant for ikke engang imellem at blive lidt kvalm over nutidens sjælløse hardcore.
Størstedelen af ”Den berygtede Bettie Page” er optaget i monokrom sorthvid, men Betties besøg i Miami er farvelagte som en autentisk optagelse fra 50'erne i spraglet Technicolor.
”Den berygtede Bettie Page” er en flot film, rent stilistisk. Der er virkelig kælet for enhver detalje i scenografi og periodeskildring.
Sandrew Metronomes DVD-udgivelse præsenterer filmen i 1:1.85 format og har et væld af spændende ekstramateriale. Featuretten ”The Making of The Notorious Bettie Page” varer 13 min. og giver et spændende indblik i produktionen. Der er uforkortede interviews med Mary Harron, Gretchen Mol, Lili Taylor, Chris Bauer og produceren Pamela Koffler. Ekstramaterialet perle er dog en amatøragtig lille stripteasefilm med den virkelige Bettie Page.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Sandrew Metronome.