The Omen

6. juni 2006 af Jesper Hintze Vildbrad

The Omen billede

Genindspilningen af den gamle klassiker ”Tegnet”, hvor et par bliver forældre, til et forbyttet barn, hvor døden synes at følge i dets kølvand, der går langsomt op for dem at drengen ikke er normal!

Den klassiske okkulte gyser The Omen fra 1976, er nu tilbage i Moore´s restaurering, hvor et ungt amerikansk par, skal være forældre. Robert Thorn (Liev Schreiber) er udstationeret i Rom på den amerikanske ambassade. Hans kone Katherine (Julia Stiles) er hjemmegående og gravid. Hun føder under store besværligheder på et katolsk hospital. Men drengen er dødfødt, og en overlæge tilbyder dem lidt utraditionelt et andet barn, hvis moder døde samme aften. Robert tager lidt brødebetynget imod tilbuddet, da han ved at det vil slå Katherine helt ud, hvis hun skulle vågne op tomhændet.
Barnet bliver døbt Damien (som 5 årig, Seamus Davey-Fitzpatrick), i Katherine tro at de er hendes eget barn. Da drengens barnepige ved at hans et års fødselsdag hænger sig, følger den ene besynderlige ebgevenhed efter den anden. En Mrs. Baylock (Mia Farrow) bliver ansat som ny barneplejerske. Langsomt begynder moren at føle sig distanceret i forhold til Damien, og fornemmer en ondskab, en dyb rædsel der er forbundet med denne dreng. En hvis Fader Brennan (Pete Postlethwaite) dukker op for at konsultere Robert omkring hans barn, at det er en personificering af selveste antikrist og at han må opsøge en mand lidt uden for Rom ved Carl Buggenhagen, både ham selv Robert og hans kone befinder sig i yderste livsfare!!

Endnu en geninspilning, denne har alle ingredienserne, og fremragende biroller til at skære de uhyggelige grimasser, medens hovedrollerne ikke har samme karisma som den gamle indspilning med Gregory Peck og Lee Remick i hovedrollerne, og en særdeles vellykket film, stærkt inspireret af ”Exercisten” fra 1972.
Instruktøren John Moore, der har stået bag film som ”Yegaer” og ”Behind Enemy´s Line” har her valgt en af de lette blockbusters, og den er ganske overflødig, tilfører ikke den forgængeren noget nyt, bortset fra refencer til Johannes Åbenbaringenog at ægteparret Thorn er yngre i denne version. Men skuespillet især birollerne er med til at gøre filmen seværdig. Umiddelbart er det en firestjernet film, men bedømt udfra dens kriterier, at det er en genindspilning, falder en stjerne fra for dens lidt matte fortolkning. Der er mere gys og hårrejsning i den gamle version!!

Titel: The Omen
Original Titel: The Omen
Premieredato: 6. juni 2006