The Prestige 4K Ultra HD

8. februar 2018 af Jesper Poulsen

The Prestige 4K Ultra HD billede

Arvefjendeopgør pakket ind i tryllekunstnernes verden. Hold godt øje med hver detalje når Christopher Nolan giver dig adgang til magi og illusion.

Mesterinstruktør Christopher Nolan går vel i denne tid og venter spændt på Oscar-uddelingen i starten af marts. Hans seneste film Dunkirk er nomineret til hele 8 statuetter, bl.a. for bedste film, hvilket jeg sagtens kan forstå. Jeg havde nemlig selv fornøjelsen af at tildele Dunkirk 6 stjerner i juledagene. Og netop tilbage i december er flere film fra hans bagkatalog udgivet som 4K Ultra HD-skiver, og det er præcis disse, som du kan få bedømt her og i en række andre anmeldelser på CinemaOnline. I denne omgang skal det handle om The Prestige fra 2006. Tryllekunstner-drama-thrilleren som i sin tid var nomineret til 2 Oscars, og som omhandler rivaliseringen mellem Robert Angier (Hugh Jackman – Logan, Australia, The Grestest Showman) og Alfred Borden (Christian Bale – American Hustle, American Psycho, Batman Begins), som begge forsøger at overgå den anden ud i kunsten om at skabe den ultimative illusion.

Fjender har de to magikere dog ikke altid været. Faktisk var de rigtig gode venner, lige indtil et fælles trylleprojekt gik grueligt galt. Live on stage var de to herrer i gang med et nummer, hvor en pludselig indskydelse fra Borden ændrede kunsten og kostede Angiers kæreste (Piper Perabo – Coyote Ugly) livet. Herfra bryder en nådesløs kamp ud og rivaliseringen er grum og bekostelig, selvom ingen skyder nogen midler i forsøget på at få den anden ned med nakken. Begivenhederne udspiller sig i 1900-tallets London, hvor illusionens mestre blev dyrket som en slags guder. Derfor er der også en vis prestige i at være den førende på sit felt. I fortælligen om to mænds indgående had og hævn blander sig også en række bemærkelsesværdige figurer i form af udvikleren Cutter (Michael Caine – Æblemostreglementet, Children Of Men og føromtalte Bales butler Alfred i Batman Begins), den smukke assistent Olivia (Scarlett Johansson – Lost In Translation, Lucy, Ghost In The Shell) samt gæsteoptrædener af Andy Serkis (Ringenes Herre, Abernes Planet) og salig David Bowie.

Filmen bygger langsomt op til et større clash, men byder også på noget af en overraskelse. Ganske som det kendetegner Nolans film, så skal du være mere end almindelig dygtig for at regne slutningen ud – eller bare at have forudset at det kunne gå sådan. Men er det omvendt ikke også lige præcis sådan at tryllekunstere helst vil have det? Altså at publikum sidder med åben mund og tror ikke deres egne øjne, og efterfølgende forlader seancen ude af stand til at begribe hvad det dog var de var vidne til. Når det så er sagt, så kunne jeg såmænd sagtens have brugt endnu mere ondskab og benspænd for at pirre til det kolde forhold mellem de to gale/geniale illusionister. Vi er trods alt ikke langt inde i filmen, førend vi så udmærket er klar over at alle kneb gælder for at få fejet konkurrenten af banen. Man kunne sagtens have tilført endnu mere drama og endda beskåret en del langsommelige scener for at holde nerven.

The Prestige er en kryptisk film, som markerer at Nolan er på vej mod at blive den anerkendte instruktør han er i dag. Sammen med type-filmen Illusionisten hører den til toppen af kransekagen, når man tænker på spændingsfilm med udgangspunkt i denne branche. Man er rigtig fint underholdt og tager karaktererne til sig og lader dem udfolde sig på godt og ondt, mens man nyder at sidde på den sikre side af skærmen i forholdsvis tryghed. Hold godt øje med CinemaOnline her i februar, hvor Nolans andre værker (Inception, Interstellar og Batman-trilogien) får et par ord med på vejen i anledning af 4K-versionernes udgivelse. The Prestige tildeles 4 stjerner.

Bonusmaterialet består af udvalgte produktionsfotos, plakatgalleri, glimt af kostumer og sets samt 5 bag-om-kameraet featurettes.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: The Prestige 4K Ultra HD