The Purge

26. december 2013 af Rasmus Krarup Jensen

The Purge billede

Interessant koncept i velfungerende gyserthriller.

Gyserthrillere arbejder ofte uden for rammerne eller grænserne for, hvor moralsk fordærvet personerne og hændelserne må være i løbet af handlingen. Det handler ofte om at finde en hårfin balance mellem groteske og hårrejsende virkemidler til en sammenblanding af virkeligt og uvirkeligt. The Purge benytter sig af et grotesk koncept, som får folk til at tage stilling til nogle etiske spørgsmål på en meget ekstrem måde.

Filmen tager udgangspunkt i en ikke så fjern fremtid, hvor regeringen har besluttet at indføre den årlige udrensning i Amerika – The Purge. Én dag om året i 12 timer er alle former for kriminalitet lovligt og folk drager ud på morderiske menneskejagte. De rige har råd til dyre sikkerhedssystemer til at holde kriminelle ude, mens arbejdsløse og fattige må lade livet for selvfede menneskers blodtørst. James Sandin (Ethan Hawke) er førende indenfor sikkerhedssystemer og har hele huset sat op på højeste niveau af beskyttelse. Da sønnen under udrensningen vælger at lukke en fortabt hjemløs ind i huset, bliver familien pludselig offer for en række rige, unge psykopater, som gør alt for at komme af med mordlysten.

Selve konceptet fungerer helt optimalt, da man virkelig danner sig nogle associationer om, hvordan verden ville se ud, hvis sådanne ekstreme tiltag blev en realitet. Handlingen virker skræmmende realistisk, og gysereffekten virker ofte bedst, når virkelighedsnære elementer bliver fremstillet på det store lærred. Realismen og tanken om at det kunne ske i virkeligheden, gør det utroligt skræmmende. Den første halvdel af filmen virker som en meget etisk udfordrende baggrundshistorie, som skaber momentum for det endelige møde med udrensningssystemet. Den anden halvdel af filmen balancerer mellem gysereffekter og drabelige mordscenarier, som optrapper stemningen gradvist for hver scene. Selve handlingen er stykket sammen af forskellige brikker af underholdning, og man føler nærmest, at man får flere film i samme omgang.

Filmen har ikke haft den bedste medvind i anmeldernes øjne, men har til gengæld fået ufattelig meget omtale på grund af den amoralske fortælling. Modsat al den negative omtale blev jeg positivt overrasket over filmens værdi, da den virkelig fungerer godt som en klassisk gyserthriller. Spændingen er solid, konceptet holder vand og filmen er skræmmende realistisk. Derudover gør Ethan Hawke(Before midnight, Training Day) og Lena Headey (300) det helt eminent i rollerne som ganske almindelige mennesker, som pludselig står over for nogle valg, som man ikke kan tage på forhånd. Det er ikke så tit at man ser en gyserfilm, som giver en masse stof til eftertanke, men den følelse har man efter The Purge. Hvad ville man selv gøre og hvor langt ville man egentlig gå for at redde ens familie?

The Purge er uden tvivl en seværdig film, som på trods af dårlig omtale helt sikkert fortjener at blive set af folk, som elsker gysere og thrillere. Filmen rummer et utroligt interessant koncept og udførslen fungerer efter planen med underholdningen. Handlingen rummer en fornem balance mellem meningsløs vold og sofistikeret substans, hvilket giver en lidt anderledes gyserfilm - anderledes på den gode måde og især på grund af den forholdsvis dybe mening med filmen. Samlet set lander min karakter på 4 stjerner, da filmen ikke blot fungerer som en godt eksempel på en klassisk gyserfilm, men også byder ind med nye, interessante koncepter til genren.

Bonusmateriale
Det eneste ekstramateriale på denne udgivelse er en 9 minutter lang dokumentar, som går i dybden med filmens koncepter ud fra instruktøren og skuespillernes synsvinkel. Dokumentaren er underholdende, men samlet set er bonusmaterialet lidt mangelfuldt i forhold til mængden.

Titel: The Purge
Original Titel: The Purge
Premieredato: 27. november 2013