The Rage.

24. december 2008 af Henrik Andersen

The Rage. billede

Effektmanden Robert Kurtzman har lavet en film fyldt med overdrevne splatter effekter. Desværre drukner det hele i en dårlig historie, ligegyldige karakterer og en alt for kedelig vinkel på projektet.

En skør Russisk doktor ved navn Vasilienko (Andrew Divoff), er godt gal i skralden på gode gamle Amerika (hvem er for øvrigt ikke det, i et eller andet omfang?). Derfor har han opfundet et frygteligt serum, der vil sprede frygt og rædsel rundt i landet. Hans forsøg på uskyldige mennesker har hidtil slået fejl, men nu ser det ud som om, det endelig er lykkedes at inficere et levende menneske med galskab og vanvid. Forsøgspersonen går amok, og efterlader stedet i ruiner, imens den gode Doktor Vasilienko bliver efterladt som værende død. Smittet med sit eget serum.
Imens ikke så langt derfra tumler 5 hippie typer rundt, efter de har været til en vild og grænseoverskridende dødsmetal koncert. De køre en inficeret mand ned, og før de når at gøre andet, bliver de overfaldet af skrækkelige mutant gribbe, der også er blevet smittet af det modbydelige serum. De 4 overlevende efter Gribbeangrebet flygter ind i skoven, hvor flere gribbe og mutant igler venter på dem. Snart er 4 reduceret til 3. De skrækslagene teenagere søger ly i en faldfærdig hytte. Desværre for dem er det resterne af Doktor Vasilienko's forsøgscenter. Her venter Doktoren og hans mutant hjælpere, og han er bestemt ikke venlig stemt overfor ubudne gæster. Snart må vores helte kæmpe mod en uhyggelig muteret dværg, en grufuld vandskabning der først dør da han får et langt metalrør op i røven, og sidst men bestemt ikke mindst er der den gale Doktor.

Robert Kurtzman har både instrueret, fotograferet, produceret og været med til at skrive historien til The Rage. Det er han overordnet set ikke sluppet specielt heldigt fra. Robert Kurtzman er oprindeligt effektmand og danner K'et i effektselvskabet KNB. KNB har i mange år leveret splat, gore og tusindvis af andre effekter til et utal af filmproduktioner. De er blandt de bedste indenfor branchen. Så The Rage er selvsagt fyldt til randen med herlige snaskede blodudgydelser. Desværre halter de computer skabte effekter en anelse. De bærer tydeligt præg af en lowbudget produktion. Men Kurtzman kan hans kram, og er du fan af latexmasker, afrevne lemmer og blodsprøjt i spandevis er der noget at komme efter her.

Robert Kurtzman har før lavet film i horror/splattergenren, og The Rage er hans seneste udspil. Desværre for The Rage ejer den ikke skyggen af humor. Den er skrevet og spillet meget alvorligt, og det holder den simpelthen ikke til. Skuespillet er overdrevent og skuespillerne kæmper med dårlige replikker og ligegyldige karakterer. Som tilskuer føler man intet for hovedpersonerne, og man venter faktisk bare på hvordan, de mon bliver aflivet. Misty Mundae spiller en af hovedrollerne som Kat. Hun har været med i en lang række softcore pornofilm, og har et populært navn indenfor den genre. I The Rage forsøger hun sig med skuespil, hvilket hun måske ikke skulle have gjort. Reggie Bannister der var med i de klassiske Phantasm film har en lille rolle som en god onkel, der bliver inficeret og dræber sine børnebørn. Herlig lille rolle og et godt gensyn med en god genre skuespiller.

Når man sidder og ser The Rage, ønsker man at der havde været en lidt mere humoristisk tilgang til projektet. Filmen bliver sammenlignet med Peter Jacksons mesterlige Braindead, men denne sammenligning er helt ved siden af. Peter Jacksons splatter fest er et unikt mesterværk, fyldt med humor og vilde gags der fint går i samspil med de ofte hysteriske og yderst blodige effekter. The Rage derimod bliver grundet dens manglende humor en anelse anstrengende at sidde igennem. Håber at Robert Kurtzman og hans Crew vil få lidt mere humor med i deres næste produktion, så gør det ikke noget, at der bliver sparet en spand blod eller 2.

Ekstramateriale.

The Making of The Rage er et 79 minutter langt program om tilblivelsen af filmen. Det er til tider spændende selvom 79 minutter er temmelig lang tid at bruge på en så ligegyldig produktion. Men er man effektmand, eller syntes man det er spændende at se hvordan man før blod og latex til at blive til grufulde mutanter, er programmet ganske godt.

Robert Kurtzman levere også et udmærket kommentarspor til selve filmen, og også her er det mest for dem, der er interesseret i lowbudget splatterfilm.

Bandet Musroom Head der er med i filmen har 2 musikvideoer med på ekstramaterialet: Damage Done og 12 Hundred. Begge spændende videoer hvis man er til hård dødsmetal.

Derudover er der 3 trailers til andre udgivelser fra Another World Entertainment.