The Smell of Us

20. september 2015 af Henrik Andersen

The Smell of Us billede

Larry Clark er bestemt en af de kontroversielle instruktører, der stadigvæk bliver ved med at spytte kompromisløse film ud. Kan man lide hans stil, og de emner han tager op, vil man bestemt også syntes om The Smell of Us. Larry Clark er ikke for alle, og forventer man et klassisk teenagedrama, vil nogen nok få kaffen galt i halsen, når de ser denne skildring af en ungdom i frit fald.

En flok skatere driver rundt i Paris. De får dagligdagen til at gå med at drikke og ryge joints. Pengene får de, når de sælger dem selv til sex og diverse seksuelle ydelser. En kunde kan lide at sniffe armhuler, og gør det gerne til de lokale rave partys, og en anden elsker at slikke og sutte på de beskidte teenager tær, imens han stønner at de skal kneppe hans næse med deres tær. En anden teenager er altid med de andre på ”job”, og filmer deres seksuelle eskapader med hans mobil telefon, hvilket ingen tilsyneladende stiller spørgsmål til. Denne rolle kan ses som et hint til Larry Clark selv, der i begyndelsen af hans kunstneriske karriere også tog billeder af hans junkie venner på ret så intime tidspunkter. The Smell of Us følger vennegruppen på godt og ondt, og specielt den smukke Math der tjener mange penge, mest for sjov, på modne mænd, og den mere pressede trækkerdreng J.P. der er hemmeligt forelsket i Math, er i fokus i denne beretning fra ungdommen i Frankrig.

The Smell of Us kan på en måde ses som en Fransk version af den Amerikanske historie, han skildrede i hans mesterlige Kids, der nu har omkring 20 år på bagen. Larry Clark har de 2 film imellem lavet en lang række film, der alle har den skrøbelige ungdom i fokus, og som skildre den knap så pæne side af teenagelivet. Clark har aldrig været bange for at skildre mord, sex og teenager frustrationer og forvirringer i en pærevælling, og hans lige på og rå fortællerstil, er blevet hans varemærke, som ingen endnu har formået at gøre lige så spændende og intenst.

Af Larry Clarks film bør man se Kids, Bully, Ken Park og Marfa Girl, der alle beviser hvor en mesterlig fortæller og instruktør han er. Når man ser hans film sidder man til stadighed og grubler over, hvordan han får de unge og ofte uprøvede skuespillere til at vende vrangen ud på dem selv, og give alt hvad de har. Hans film bryder med de pæne og ”rigtige måder” at lave film på. Clark skider på regler og retningslinjer, og har derimod fokus på livets mere mørke og tabulagte stunder, og han skildre dem med en sjælden set ægtehed. Stunder vi alle kender til, på den ene eller anden måde, om vi vil det eller ej. Derfor er det ikke et spørgsmål om, om man har lyst til at se en Larry Clark film, spørgsmålet er om man tør se en.

The Smell of Us er ikke den bedste Larry Clarke film, men selv en middelmådig Larry Clarke film, fortjener at blive set. Men måske man skulle starte med en film som Kids eller måske Bully. Men dejligt er det i hvert fald at Another World Entertainment har valgt at sende The Smell of Us ud på Dansk DVD.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet består af et slideshow med billeder fra filmen og et trailershow med andre ligende titler fra Another World Entertainment. Blandt andet en anden film af Larry Clarke, Mafa Girl.

The Smell of Us er en flot udgivelse. Både billede og lyd er ganske fin, og den Franske Dolby Digital er både at finde i 2.0 og 5.1.