The Texas Chain Saw Massacre – 40th Anniversary 2 Disc Special Edition.

29. november 2014 af Henrik Andersen

6 stjerner Skriv en kommentar

The Texas Chain Saw Massacre – 40th Anniversary 2 Disc Special Edition. billede

I 1974 skabte et lille filmhold anført af instruktøren Tobe Hooper, en klassiker der med det samme ændrede horror filmen, som den så ud. Motorsavs massakren blev filmen alle snakked om, og resten er vel nærmest film historie.

Det er virkelig fornemt at det Danske selvskab Another World Entertainment udgiver The Texas Chain Saw Massacre – 40th Anniversary 2 Disc Special Edition her i vores lille andedam. Det er en udgivelse der har været længe ventet over hele verden, og nu kan de Danske Horror fans så få fornøjelsen af en Dansk udgivelse.

En flok unge mennesker kører igennem den bagene Texas sol. De samler en blaffer op, som dog snart bliver smidt af igen, fordi han går amok bag i deres bil. Hvad de ikke ved er, at de på daværende tidspunkt allerede er dødsdømte. For lidt længere væk fra vejen ligger et gammelt hus hvor en degenereret familie, vil gå langt for at slå fremmede ihjel, mest for fornøjelsens skyld. Inden mørket falder på har en af husets beboere, Leatherface, allerede startet motorsaven op, og han er bestemt ikke venlig stemt overfor fremmede.

Tobe Hooper og hans crew havde kun ganske få penge at lave The Texas Chain Saw Massacre for. Derfor måtte der tænkes kreativt. Det har bestemt ikke været et minus for filmen, og måske noget alt for mange store produktioner burde tænke over når de laver film i dag. Det er ikke nødvendigvis pengene, der gør en god og effektiv film. The Texas Chain Saw Massacre har nærmest et dokumentar agtigt skær over sig, og denne stil gør meget for filmens intense scener, der også er skruet sådan sammen at man faktisk snydes til at tro at man “ser” mere blod og gore end man egentligt gør. Eksempelvis den brutale og nådesløse scene hvor Leatherface hænger pigen op på kødkrogen. Det sprøjter ikke med blod, og man ser ikke krogen i udpenslede Close ups. Det der virker her, er de reaktioner man oplever at pigen har. Det er intenst og meget voldsomt. I de efterfølgende film i serien fik man flere penge, og i de nye genindspilninger bliver volden penslet ud til ære for det moderne publikum. Men ingen har nået originalen til sokkeholderne, når det kommer til ægte gru og vanvittig rædsel.

Skuespillet er ganske fint, og lige som det skal være i en film som denne. Filmen holdes meget oppe af stemninger, og man føler virkelig med de unge mennesker der alle gennemlever deres værste mareridt, og man håber inderligt at vores hovedpersoner overlever til solen står op. Den degenerere kannibal familie, med bedstefar i spidsen, der nærmest er mumificeret i sin kørestol, bliver også overbevisende præsenteret. Vi er her helt ude på overdrevets kant, og de mange frygtelige og næsten surrealistiske scener med dem, får det til at løbe koldt ned at ryggen på en. Leatherface er er familiens action mand, der friskt skære for med sin motorsav, er blot en lille del af den på alle måder samspils ramte familie.

Leatherface er efterfølgende blevet et Horror ikon på linje med Freddy Kruger, Jason, Michael Mayers, Norman Bates og Pin head, hvilket man sagtens kan forstå. Tobe Hooper har skabt en frygtindgydende figur, der ud over at slagte mennesker med sin motorsav, også bære en maske lavet af sine ofres hud. Han er ægte rædsel i ordets frygteligste forstand.

The Texas Chain Saw Massacre har trods sin alder, stadigvæk en friskhed over sig, der med garanti vil blive ved med at forarge, og underholde langt ud I fremtiden. En moderne horror klassiker, som har inspireret filmskabere verden over, og som har sin helt specielle plads i filmhistorien.

Ekstramateriale.

Der er en hel Disc fyldt med ekstramateriale på denne meget flotte udgivelse fra AWE. Det består blandt andet af:

Fire kommentarspor med bl.a. Tobe Hooper, Gunnar Hansen, Daniel Pearl og Marilyn Burns
The Texas Chain Saw Massacre: The Shocking Truth – dokumentar program.
Flesh Wounds: Seven Stories of the Saw – dokumentar program.
A Tour of the TCSM House with Gunnar Hansen
Off the Hook with Teri McMinn
Horror's Hallowed Grounds: TCSM
New deleted scenes & outtakes
Interviews med cast and Crew.
Blooper Reel
Trailers, TV-spots & Radio-spots
Still Gallery (posters, lobby cards)

Denne fine overførsel er en Ny-restaureret 4K version i anledning af filmens 40 års jubilæum. Kvaliteten er helt i top, filmen har aldrig været præsenteret flottere. Hvis man vil have fuld valuta for pengene, skal man selvfølgelig anskaffe sig denne 40 års jubilæums udgave på Blu-ray. Another World Entertainment har også udgivet den på det medie, og her kommer 4K overførslen til sin ret.

Lyden er flot gengivet i Audio: Engelsk DD2.0 & DD5.1, og saven har aldrig lydt mere intens.
Det er muligt at se denne klassiker med Danske, svenske, norske og finske undertekster.

The Texas Chain Saw Massacre – 40th Anniversary 2 Disc Special Edition er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.