The Texas Chainsaw Massacre (DVD)

13. juli 2004 af David Lund

The Texas Chainsaw Massacre (DVD) billede

Genindspilningen af klassikeren fra 1974, men holder den?

Plottet på den seneste Texas Chainsaw Massacre filmatisering, læner sig meget op af originalen fra 1974. 5 unge er på vej igennem Texas, og samler en blaffer op på vejen. Hun er helt ude af den, og ender med at skyde sig selv midt i bilen, og efter det begynder gruen at nærme sig. De håber på hjælp fra sheriffen i byen, men han er ikke til at finde, og så snart de unge spreder sig for at finde ud af hvad der er galt med byen, begynder en endnu mere gal familie at slå dem ihjel, en efter en.

Her stopper lighederne med originalen så også. Den tager 100% udgangspunkt i den samme historie om den berygtede Ed Gein, der slår ihjel og laver smykker og masker ud af huden fra hans ofre. Men opdateringen forsøger på ingen måde at overgå originalen på nogen måde, og det er det den vinder på. Sammen med den nye version af Dawn Of The Dead har Hollywood vist, at remakes faktisk ikke behøver at være dårlige film, så længe man har en anden indgangsvinkel.

The Texas Chainsaw Massacre har debutanten Marcus Nispel i instruktørstolen, og sammen med Michael Bay som producer (ja, han gør det i hvert fald bedre end som instruktør) har de brygget en god omgang hjernedød underholdning af de bedste råmaterialer sammen. Filmen har ikke de samme innovative tanker som originalen havde, og den opfandt ikke en masse nye filmtekniker eller drev alle på settet til vanvid, men spændingen, uhyggen og underholdningen er bevaret. Manuskriptet er langt fra gennemskueligt, og de twists der kommer i løbet af filmen forøger kun spændingen.

Jessica Biel som vi alle kender fra I Den Syvende Himmel gør også sit job godt. Bortset fra de lettere latterlige "man kan se igennem hendes tøj" og en unødvendig oversentimental scene halvvejs igennem filmen, er der intet at klage over. Der bliver dog overspillet lidt af resten af skuespillerne, men ikke så meget at det på noget tidspunkt bliver utåleligt. Andrew Bryniarski spiller Leatherface akkurat manisk nok, til at den komplekse figur ikke bliver afbalanceret i løbet af filmen.

Tag den nye version af The Texas Chainsaw Massacre som det den er, en genindspilning for MTV-generationen. Dog er det en af de første film i rækken, der beviser at det ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Filmen har intet nyt på hjerte, men den er umådeligt underholdende.

Ekstramaterialet:
DVD-udgaven herhjemme hamler i denne omgang fint op med dem i udlandet. Den er udkommet i en enkelt DVD version, og en dobbelt i et lækkert papcover, som er dne jeg sidder med. Der er tre (!) kommentarspor at finde på disc 1; et såkaldt Production Commentary, Tech Commentary og et Story Commentary. Faktisk er alle 3 spændende, og det sidste er også ret morsomt, så hvis man er fan anbefaler jeg at se dem alle igennem. Derudover gemmer der sig 7 slettede scener, en alternativ start og slutning, 3 dokumentar programmer, screen tests, 7 TV spots samt en biograftrailer, billed- og foto galleri og en musik-video. De slettede scener og den alternative start og slutning er alle ganske underholdende, men man forstår skam godt ændringerne i filmen. Dokumetar programmerne supplerer rigtigt godt til filmen, og igen er de ganske morsomme, og resten er standard ting som burde være på enhver DVD, da det ikke er så svært lige at samle disse ting sammen. Tja, jeg savner intet på denne udgivelse, så ekstramaterialet får 6 stjerner fra mig, en af de bedste danske DVD udgivelser, ikke alene i år, men nogensinde.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.

Titel: The Texas Chainsaw Massacre
Original Titel: The Texas Chainsaw Massacre