The Theory Of Everything

26. juli 2015 af Jesper Poulsen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

The Theory Of Everything billede

En fuldstændig fantastisk film om et stort menneske i en uduelig krop!

I forbindelse med Oscar Night 2015 (arrangeret af BioCity Aarhus) blev Teorien Om Alting vist som en slags snigpremiere, lige inden der blev stillet om til selve prisuddelingen. I det temmelig stærke felt af Best Picture-kandidater var filmen også i blandt, og efter at have set den, så blev jeg meget i tvivl om hvilken film som egentlig var min favorit. Med friske erindringer af film som Birdman, American Sniper, The Imitation Game, Whiplash, Boyhood og The Grand Budapest Hotel og nu også denne fabelagtige film om ægteparret Hawking, var det pludselig blevet helt umuligt for mig at forudsige vinderen og tilmed var jeg ret sikker på at der i hvert fald også var en meget seriøs kandidat til prisen for bedste mandlige skuespiller.

Eddie Redmayne (Jupiter Ascending, My Week With Marilyn, Les Miserables) leverer nemlig intet mindre end en kraftpræstation som den berømte videnskabsmand, som har hele verden foran sig, da vi møder ham på Cambridge Universitetet i 1963. Dengang en sund og aktiv ung mand og netop nyforelsket i sin medstuderende Jane Wilde. Men så sker det! I en alder af blot 21 år, modtager Stephen Hawking den tunge besked om at han er diagnosticeret med Amyotrofisk lateral sklerose – forkortet ALS. En sygdom som svækker nerverne og som langsomt vil gøre ham ude af stand til at bruge kroppen. Og det er i dette skæbnesvangre morads at Redmayne træder i karakter. Det er en barsk omgang at se på Stephen som langsomt sygner hen kropsligt, men livsbekræftende at se hvordan hans tankegang og utrolige klogskab stadig forbliver uovertruffen. Naturligvis endte det også med en Oscar til Eddie Redmayne – ikke mindst til stor glæde for 73-årige Stephen Hawking selv.

Teorien Om Alting er dog meget mere end et portræt af Stephen Hawking. Den handler nemlig i lige så høj grad om ægteskabet og samlivet med Jane. Hendes ukuelige støtte til Stephen og hendes vilje til at for tingene til at lykkes, trods de vanskelige vilkår, er klart et centralt og bærende punkt i filmens sidste halvdel. Felicity Jones (The Amazing Spiderman 2, The Tempest, Den Usynlige Kvinde) blev selv nomineret til en Oscar, som dog gik til Julianne Moore. Jones skinner virkelig også igennem med en meget følsom, kærlig og nærværende præstation. Man kommer virkelig til at holde af begge Hawkings ret hurtigt. Teorien Om Alting er et mesterstykke af karat, og man tryllebindes med ekspresfart over alt det som foregår på skærmen. Selvom det i sig selv er en utrolig historie, så er der også bare gjort en dyd ud af at få alle ting til at klappe. James Marsh er manden bag kameraet, og derfor skal han da også lige have et løft i hatten.

Du vil komme til at knuselske denne film helt uden at du behøver at vide noget som kvantemekanik, sorte huller og Hawkingstråling. Der er nemlig en helt tydelig ydmyghed omkring dette stærke portræt af et usædvanligt menneske i et usædvanligt parforhold. Historien om den stille, kejtede og smånørdede Stephen fra Oxford som ender med at blive verdenseje, er en fantastisk bedrift, og den undgår at støde ind i alle de lettere klichéfyldte områder som andre Oscar-portrætteringer ofte har været underlagt. Du skal se Teorien Om Alting hvis du vil blive klogere på selve livet og hvordan man tackler dets udfordringer – eller hvis du ganske enkelt bare gerne vil se en allerhelvedes god film.

Bonusmaterialet består af en række slettede scener samt en dokumentar om hvordan Redmayne og Jones adapterede rollerne som Stephen og Jane. Du kan også vælge at sætte kommentarspor (James Marsh) på filmoplevelsen, hvis du vil vide mere om tankerne bag hvorfor, hvordan og hvorledes.

Universal Pictures.

Titel: The Theory Of Everything
Original Titel: The Theory Of Everything