The Warner Bros. Gangsters Collection

21. maj 2013 af Nikolaj Sonqvist

The Warner Bros. Gangsters Collection billede

Fire sublime film. Men Gangster Collection?

Negligerede gangsterklassikere
The Warner Bros. Gangsters Collection indeholder de fire ganske udemærkede film: Goodfellas (1990), Heat (1995), The Departed (2006) og The Town (2010). Selvom der eksisterer en rød tråd mellem de fleste af filmene: Goodfellas og The Departed er begge instrueret af Martin Scorsese, Goodfellas og Heat har begge Robert De Niro i en hovedrolle, The Departed og The Town er begge produceret af Graham King og har derfor en stort antal crew-medlemmer til fælles, er det kun Warner Brothers studio, som binder filmene sammen. For det overordnede spørgsmål er, om det kan betegnes som en Gangster Collection?

Warner Bros var en af de helt store gangsterfilm-spillere i 30’erne, hvor genren for alvor tog om sig og mere eller mindre blev grundlagt. Nogle af de allerstørste gangsterklassikere tilhører Warner Bros. med filmene The Public Enemy (1931), Little Caesar (1931), I Am a Fugitive from a Chain Gang (1932), G Men (1935), The Petrified Forest (1936) og Angels with Dirty Faces (1938), som alle var beklædt med stjernespillere som Edward G. Robinson, James Cagney, Humphrey Bogart, Bette Davis, Pat O'Brien, George Raft og William Holden. Det var en storhedstid for gangsterfilmene og en storhedstid for Warner Bros., som desuden lykkedes at trylle den måske bedste af dem alle, White Heat (1949), ud i slutningen af 40’erne, før genren begyndte at visne hen i 50’ernes post anden verdenskrigs økonomiske opdrift.

Der er ikke blevet plads til nogle af Warner Bros. udødelige gangsterklassikere denne gang, men en volume 2 med fire af dem skulle være på vej.. I stedet indeholder box-settet, efter min mening, fejlagtigt, filmene Heat og The Town, der mere nøjagtigt er heist-film fremfor decideret gangsterfilm. Mest oplagt havde været Sergio Leones Once Upon a Time in America (1984) og så enten Mean Streets (1973) eller Gangster Squad (2013), hvor sidstnævnte måske ikke burde fortjene en plads blandt nogen storfilm overhovedet. Mean Streets og Once Upon a Time in America er måske valgt fra for at undgå henholdsvis et næsten komplet Scorsese-gangster-box-set eller De Niro-gangster-box-set.

Goodfellas
Selvom Ray Liotta spiller hovedrollen overfor Robert De Niro i Goodfellas, er det Joe Pesci som den skrupelløse psykopat Tommy DeVito, der stjæler billedet. Scorsese befinder sig i sit sande element i gangstergenren, åbenlyst på grund af hans egen italiensk-amerikanske baggrund og kærlighed til netop 30’ernes gangsterfilm. Goodfellas er med sin grafiske vold, sin autentiske og indlevende historie (filmen bygger på kriminaljournalisten Nicholas Pileggis bog: Wiseguy om den virkelige gangster Henry Hill, der bliver informant.) og sin fænomenale rollebesætning, en af de bedste gangsterfilm i nyere tid.

Heat
Michael Mann satte to af tidens største stjerner, Al Pacino og Robert De Niro, i stævne i samme film, men på trods af de begge spiller de to altoverskyggende hovedroller som henholdsvis politimanden Vincent Hanna og vaneforbryderen Neil McCauley, mødes de kun to gange i den næsten tre timer lange film. Heat slår de fleste heist-film med flere længder, ved at holde fokus på både de personlige og professionelle sider og dermed sympati med både de gode og de onde på hver side af ordensmagten, fortæller den at politimænd og bankrøvere ligner hinanden så meget, at det kun er deres karrierevalg, der er forskelligt!

The Departed
Gangsteren Frank Costello adopterer drengen Billy og får ham til at infiltrere politiet ved at lade sig uddanne som politikadet og arbejde sig op i hierarkiet. På den anden side bliver politiefterforskeren Colin Sullivan tvunget til at lade sig fængsle og infiltrere gangsterverdenen. Billy bliver derfor en muldvarp i politiet og Sullivan en muldvarp i den kriminelle verden, men de kender intet til hinanden.

Martin Scorseses tilbagevenden til favoritgenren gangsterfilmen. Men sin helt igennem imponerende rollebesætning: Leonardo DiCaprio, Matt Damon, Jack Nicholson, Mark Wahlberg, Martin Sheen, Ray Winstone, Vera Farmiga og Alec Baldwin, sin ørehængende musik, sit veludførte og kompliceret plot der bygger på Hong Kong succesfilmen Internal Affairs (2002), samt Scorsese bag roret, kunne filmen aldrig gå helt galt i byen.

The Town
Ben Afflects instruktørdebut, efter en mildt sagt nedadgående skuepilskarriere, satte ham helt tilbage på film-landkortet igen. The Town har flere ligheder med Heat ved at følge begge sider af loven med henholdsvis kriminelle bankrøvere og FBI på jagt efter dem. The Town er nok box-settets svageste film (uden at kalde den decideret ringe for det er den bestemt ikke), men at kalde den for gangsterfilm er som at kalde en strikket sweater for gallatøj: de er begge beklædningsgenstande, men lavet af forskelligt stof.

Warner Bros..

Titel: The Warner Bros. Gangsters Collection
Original Titel: The Warner Bros. Gangsters Collection
Premieredato: 21. maj 2013
Instruktør: Martin Scorsese, Michael Mann, Martin Scorsese, Ben Affleck
Skuespillere: Robert De Niro, Ray Liotta, Joe Pesci, Al Pacino, Val Kilmer, Jon Voight, Leonardo DiCaprio, Matt Damon, Mark Wahlberg, Jack Nicholson, Martin Sheen, Vera Farmiga, Ben Affleck, Rebecca Hall, Jon Hamm, Jeremy Renner.
Spilletid: 589 min.
Selskab: Warner Bors. 1990, 1995, 2006, 2010
Genre: Drama , Thriller