The Whole Shebang

30. april 2013 af Caritas Fischer

The Whole Shebang billede

Stanley Tucci redder sær og kedelig kærlighedskomedie fra at være en komplet fuser.

Stanley Tucci er en herlig karakterskuespiller, og som ’’The Whole Shebang’’ vidner om, kan man udstå meget for hans skyld.
’’The Whole Shebang’’ starter med et ungt par, der dyrker hed sex i et fyrværkeriværksted. Som pulsen stiger, slår deres elskov gnister og hele værkstedet eksploderer i et overdådigt fyrværkeri-show. Parret må lade livet for deres hede møde, og tilbage står så den unge enke, Val Bazzini (Bridget Fonda) og sønnen, Bobby. Val må nu både acceptere at hendes mand er død og at han var hende utro. Vals afdøde mand var den ældste søn i den italiensk-amerikanske familie Bazzini, der i generationer har lavet kunstfærdigt fyrværkeri. For at redde virksomheden efter sønnens død må familiens overhoved, Pop Bazzini (Giancarlo Giannini), nu bede om hjælp fra familien i hjemlandet.

I Italien har fætteren Giovanni Bazzini (Stanley Tucci) i mellemtiden hverken held med arbejde eller kærlighed, og efter et par ynkelige selvmordsforsøg, ser han sin fætters råb om hjælp som en velkommen forandring. Giovanni rejser til USA, og mens han lærer fyrværkeriets kunst af Pop, slår det også gnister mellem ham og enken, Val. Der bliver dog smidt grus i maskineriet af den rivaliserende fyrværkeriproducerende familie, Zito, hvis søn også har et godt øje til Val... og hvis man har set et par kærlighedskomedier, har jeg vist allerede afsløret for meget.

’’The Whole Shebang’’ er hverken overraskende eller gennemført, og Giovannis spirende kærlighedsforhold til Val er decideret tamt, hvilket er skuffende, fyrværkeriets symbolik taget i betragtning. Filmen har dog en aparte sans for humor, som nok vil charmere nogle. Der bliver eksempelvis gjort grin med fyrværkeri-fagets farer, idet man enten ender som død eller lemlæstet, hvis man er medlem af Bazzini-familien. Selv hunden mangler det ene forben. I samme linje af sort humor, er Giovannis utallige selvmordsforsøg komiske – hvilket afføder en helt Farrelly-brødrene-agtig scene, hvor han tager afføringsmiddel i stedet for sovepiller. Humoren er dog ujævn gennem filmen, og virker langt fra altid.
Den store, italienske familie er fremstillet på samme stereotype måde som andre amerikansk-sydeuropæiske familier på film – som i f.eks. ’’My Big Fat Greek Wedding’’ og ’’Moonstruck’’. Kun Stanley Tuccis karakter virker som noget mere end en kliché, og hans nær perfekte komiske timing redder filmen fra at være en komplet fuser.

Som ekstramateriale er der trailer og slideshow.

Titel: The Whole Shebang
Original Titel: The Whole Shebang