The Woman In Black: Angel Of Death

14. juni 2015 af Jesper Poulsen

The Woman In Black: Angel Of Death billede

Undgå en overnatning på Eel Marsh...

London oplever en sand bomberegn under 2. Verdenskrig. Derfor sendes en gruppe børn langt ud på landet, for at undgå rædslerne i hovedstaden. Her skal de tilbringe noget tid i et ikke helt almindeligt hus. Narnia! Ja, det lyder unægtelig sådan. Men du må tro om igen. Det er nemlig ikke en gammel professors hus med hemmelige garderobeskabe med magisk adgang til en anden verden. Nej, der er tale om Eel Marsh, som før har lagt lokaliteter til lidt af hvert. I 1983 udkom bogen ”Kvinden I Sort”, som siden blev til både et teaterstykke, et radiospil og en tv-film og siden da også en spillefilm i 2012. Her satte man Harry Potter (aka Daniel Radcliffe) til at gennemgå rædslerne i det store palæ, og nu er den så gal igen i denne opfølger, kaldet Angel Of Death.

Eel Marsh har stået ubeboet i 40 år, og er derfor det perfekte opholdssted for skolelærerinden Eve, som sammen med en gruppe børn tager ophold netop her. Et øde område med den sumpede marsk og omkringliggende skove som eneste naboer. Her burde man da kunne være i fred, for at beskytte de traumatiserede børn. Der går dog ikke lang tid, før at Eve føler en tilstedeværelse i huset og da et mystisk dødsfald indtræffer, må Eve samle al sit mod og finde ud af hvad der er op og ned i sandheden om The Woman in Black.

Spøgelset fra den plagede kvinde kaster sig hurtigt over det nemmeste offer blandt børnene, den forsagte og ikke-talende Edward. Han bliver en form for talerør mellem spøgelset og Eve, for hvem det bliver klart at den lille dreng ikke er sig selv og må reddes ud af kløerne på sin betvinger. Her er ikke nær så meget gys som i den første film, men der lægges større vægt på det mystiske og selve opklaringen af hvorfor børn bør frygte visuel kontakt med gengangeren.

Tom Harper har skabt en udmærket fortsættelse af The Woman In Black, dog uden helt at ramme sin forgængers niveau. Her er alle de klassiske gyser-elementer til stede, men også en ligegyldig og malplaceret kærlighedshistorie mellem en falleret pilot og Eve. Vi har ikke på samme måde som sidst et trækplaster på skuespillerfronten, for her er tale om relativt ukendte aktører. Det er dog ikke nogen hæmsko, for ofte viser det sig endnu mere nærværende og utrygt at vi ikke som sådan kan sætte ansigter på de medvirkende. Forestil dig f.eks. en gyser med Jim Carrey – ej vel?!?! Dog kan man godt mærke at vi er ude i den fri digterkunst her og at der ikke længere er et romanforlæg til grund for denne filmatisering.

Angel Of Death er dog stadig en ganske glimrende film, som holder præcis hvad den lover – uden dog at gå over i historien som den mest skræmmende gyser nogensinde. Specielt kvindens forsøg på kontakt til Edward er blandt filmens højdepunkter sammen med Eves jagt på sandheden.

Dykker du ned i bonusmaterialet vil du finde en slettet scene, en lille dokumentar om tilblivelsen samt udvælgelsen af filmens skræmmende locations.

Scanbox.

Titel: The Woman In Black: Angel Of Death