The X-Files sæson 11

30. september 2018 af Teddy Tofte

The X-Files sæson 11 billede

X-Filerne bliver genåbnet for ellevte gang!

Dana Scully (Gillian Anderson) og Fox Mulder (David Duchovny) bliver hvirvlet ind i nye konspirationsteorier, hvor universets velbefindende endnu en gang står på spil. ”The X-Files” bliver aldrig kedelig, som sådan, men denne anmelder er overbevist om, at du skal være fan af serien og skal have set alle de tidligere sæsoner, før du kaster dig ud i denne ellevte sæson.

Taget i betragtning at det første afsnit i den ellevte sæson af “The X-Files” begynder med en slags montage af folk, som har magten – inklusiv Adolf Hitler til Trump, med den antydning at den såkaldte Cigarette Smoking Man (William B. Davis) gav dem magten – er det ikke for usandsynligt at tænke sig til, at seriens famøse ordsprog – ”Sandheden er derude” – er en leg med ordene i en tid, hvor talsmanden for den amerikanske præsident har proklameret, at ”sandheden ikke er sandhed”. ”The X-Files” er lige så relevant, som den altid har været, men fans af serien, som var med fra begyndelsen, blev efterhånden mindre vild med serien, desto tættere vi kom på afslutningen, da seriens skabere forsøgte at væve en fandens masse elementer ind i hinanden i et forsøg på at færdiggøre alt det, som man havde drillet publikum med i årevis. Den ellevte sæson af ”The X-Files” er lige dele latterlig og interessant, og seernes reaktioner til denne sæson vil afhænge af tålmodigheden og tolerancen overfor de mere latterlige aspekter end de overordnede temaer i sæsonen.

Det er sikkert velkendt for de fleste fans, at Gillians Anderson ikke har hensigter om at lave flere afsnit af ”The X-Files” – medmindre det er fake news, naturligvis. Og du kan fornemme, at seriens skaber, Chris Carter, kæmper med at færdiggøre Scully og Mulders historie, samtidig med at der skal være nok åbninger til stede, hvis serien fortsætter i en anden form. Selvom der er et par uventede drejninger, så skal man forventede det uventede i en serie som denne. Mange af karaktererne er blevet myrdet op til flere gange, hvorefter de er dukket op igen.

Der er en bittersød følelse i kroppen, da serien stopper i denne sæson (måske i det hele taget). Der er nok action, spænding og intriger hen mod slutningen, men det er overraskende nok dialogen mellem de to hovedrolleindehavere, som rammer hårdest. Denne sæson bygger videre på seriens mytologi, men nogle af de selvstændige afsnit er lige så underholdende som de andre.

Blu-Ray: ”The X-Files” sæson 11 er endnu en skarp og generelt detaljeret udgivelse fra 20th Century Fox. Nogle af computereffekterne ser ikke alt for gode ud, men det er en del af virkeligheden ved at være en tv-serie.

Ekstramateriale: ”The Scully Effect” (17 min.): et blik på karakterens skeptiske synspunkter. ”The Conversation on the Fox Lot” (15 min.): en samtale med Anderson og Duchovny. “Gag reel” (6 min.). “The Green Initiative” (6 min.): hvordan produktionen bar præg af bæredygtighed. “Audio commentary on selected episodes”. “Solve for X” (50 min.): hvordan serieskaberen Chris Carter lavede denne sæson med nutidens politiske problemer. “Implanted Memories: 25 Years of The X-Files” (45 min.): et blik på seriens fortid og hvordan den stadig fanger publikum rundt omkring i verden.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: The X-Files sæson 11
Original Titel: The X-Files season 11