Thor

16. september 2011 af Kristian Jensen

Thor billede

Thor tordner derud af…

Som et lyn fra en klar himmel ramte ”Thor” de danske biografer i foråret, og blev en overraskende succes både hos publikum såvel som anmeldere. Mange havde ellers rynket lidt på næsen, da det i sin tid blev annonceret at det var den britiske skuespiller og instruktør Kenneth Branagh, der skulle være kaptajn for Marvel studiernes filmatisering af tegneserien om tordenguden Thors jordiske bedrifter. Branagh er nok mest kendt for hans nyfortolkninger af diverse Shakespeare teaterstykker, og mange havde nok ikke forventet, at denne mand kunne håndtere en action-mættet og effekt-pumpet superhelte film. Da filmen fik biografpremiere blev mistro dog hurtigt vendt til glæde, da det viste sig at Kenneth Branagh have styret supertankeren ”Thor” sikkert i havn, og skabt en interessant og underholdende superhelte film, der helt bestemt hører til den gode af slagsen. Nu er ”Thor” så udkommet på Blu Ray og DVD, og gensynet er bestemt lige så godt som første gang.

Efter at være kommet i unåde i Asgård bliver den arrogante Thor (Chris Hemsworth) forvist til jorden og frataget sine guddommelige kræfter af sin far Odin (Anthony Hopkins). Den ellers så selvfede Thor opdager hurtigt at livet på jorden ikke er lige nemt, og han bliver hurtigt stemplet som sindssyg af alle der krydser hans vej. Den eneste, der umiddelbart tror en lille smule på ex-tordenguden, er den smukke forsker Jane Foster (Natalie Portman), der var til stede da Thor bragede til jorden.
I mellemtiden har Thors skurkagtige bror Loke (Tom Hiddleston) overtaget magten hjemme i Asgård, og pønser nu på at ødelægge Thor og resten af verdenen, og inden længe må Thor og Jane tage kampen op mod Lokes dræbermaskine.

”Thor” er et pompøst og sprudlende action eventyr, der bæres frem af glimrende skuespil præstationer og bjergtagende effekter. Historien er måske lidt tynd i kanten, men alt i alt kan man ikke komme uden om, at filmen er forbandet underholdende. Marvel studierne har efterhånden fået tømret deres superhelte mytologi godt og grundigt sammen, og Kenneth Branaghs ”Thor” glider ubesværet ind i denne. Filmen er proppet med små referencer til de andre helte og paraplyorganisationen SHIELD, og minsandten om ikke også den bueskydende Hawkeye (en ukrediteret cameo af Jeremy Renner) dukker op. Dette skyldes naturligvis den kommende og længeventede ”Avengers” film, hvor størstedelen af Marvels helte slår pjalterne sammen.

Chris Hemsworth gør god figur i rollen som Thor, og den pumpede australier balancerer fint mellem rendyrket komik og hårdtslående action. Tom Hiddleston er herligt slesk i rollen som den skurkagtige Loke, mens veteranen Anthony Hopkins tydeligvis hygger sig i rollen som overguden Odin. Natalie Portman er overraskende anonym i rollen som det kvindelige modspil til Thors machomand, mens stakkels Stellan Skarsgård forsvinder i mængden af intetsigende biroller.

Kenneth Branagh har leveret et overraskende vellykket superhelteepos, der underholder fra start til slut. Man kan roligt smække fødderne op og tilbringe knap to timer i selskab med Thor og alle de andre rødder fra Asgård.

Billede & Lyd
Forventningerne var store til Blu Ray udgivelsen af ”Thor”, og denne anmelder var især spændt på om filmens bombastiske lydside kunne overføres tilfredsstillende til hjemmebiografen. Svaret er et ubestridt ja. Billedet står knivskarpt og med masser af farver. De enorme digitale kulisser, der tilsammen udgør Asgård, fremstår blændende smukke og man kan nyde hver enkelt detalje i de fantastiske billeder. Lydsiden er ligeledes sublim, og det er ren fryd at lytte til filmens HD lydspor dundre ud af højtalerne.

5 on-z stjerner til lyd og billede.

Ekstramateriale
Der er masser af bonusmaterialet på Blu Ray udgaven af ”Thor”. Først og fremmest finder man et fremragende kommentatorspor med Kenneth Branagh, hvor han gennemgår filmen ned til mindste detalje. Sporet er informativt, interessant og underholdende og Branagh formår faktisk at holde én fanget i samtlige 115 minutter af filmens længde. Derudover finder man en lang række featuretter der hver især beskriver forskellige dele af produktionen, alt sammen i skøn HD kvalitet – naturligvis. Der er også blevet plads til en meget lille teaser for den kommende ”Avengers” film.
Alt i alt et solidt bonusmateriale til en underholdende film.

4 on-z stjerner til ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.