Thoroughbreds

30. august 2018 af Henrik Andersen

Thoroughbreds billede

Thoroughbreds er en sort komedie blandet med både thriller og horror elementer. Den er skrevet af instruktør debutanten Cory Finley, og det fabelagtige gode cast består af Olivia Cooks, Anya Taylor-Joy og Anton Yelchin, der alle 3 er suveræne i deres roller. 2 veninder får det værste frem i hinanden, og kommer til en forestilling om, at de må få ryddet deres største problem af vejen. De opsøger den ustabile Tim, der måske ikke er den helt rette til opgaven. Ikke en film man glemmer lige med det sammen, og bestemt bedre end så meget andet, som de store selskaber spytter ud. Thorougbreds er en sjælden lille filmperle, der fortjener et stort publikum.

Lily er rigmands datter, og lever et jet set liv ved siden af High School. Hun finder sammen med hendes gamle veninde Amanda, der er total følelseskold, og ser ret sort på tilværelsen. De ser sig sure på Lilys lettere irriterende og ret så smarte stedfar, og beslutter sig få at han skal dø. Derfor opsøger de den ustabile narkohandler Tim, der har ligeså meget rod i hovedet som de 2 piger.

Thoroughbreds er en af den slags film der er 100% er afhængig af hvor gode skuespillerne er, og så er det jo rigtigt heldigt at filmens cast alle sammen spiller virkeligt godt og yderst troværdigt.

Olivia Cooks der spiller den lettere forstyrrede Amanda er perfekt castet i rollen, og hendes til tider foruroligende replikker leveres med en uhyggelig kølighed, der kan få det til at risle koldt ned af ryggen på selv den mest selvsikre mand. Hun blev verdenskendt sidste år for sin rolle i Steven Spielbergs nostalgi trip Ready Player One, men har også tidligere brilleret med sin kunnen i andre film. Fremhæves må hendes rolle i Tv-serien Bates Motel, Hvor hun har en central rolle i den unge Norman Bates liv.

Anya Taylor-Joy spiller overklassepigen Lily hvis mørke sider træder frem, efter mødet med sin gamle venninde. Endnu en utrolig dygtig skuespillerinde, som man forhåbentligt kommer til at opleve mange år fremad. Hun har endnu kun høstet ros for sine roller i film som The Witch, Split og Morgan. Anya Taylor-Joy levere altid bidende intenst skuespil, og kan snart oplevet i fortsættelsen til Split, filmen Glass der kommer næste år. Ligesom 2019 også byder på en rolle i den nye X-Men film.

Anton Yelchin der spiller den ustabile Tim, er desværre afgået ved døden i et frygteligt uheld. En stor skuespiller der altid gav sig fuldt ud er borte, men ikke glemt. Af hans bedste præstationer må fremhæves hans roller i film som The Green Room, Broken Horses, The Driftless Area, Only Lovers Left Alive og Odd Thomas. Han medvirkede også i store Hollywood produktioner som Terminator: Salvation og de nye Star Trek film. I Thoroughbreds levere han som altid en habil præstation, og gør hans birolle skæv og spændende.

Instruktøren Cory Finley har også skrevet historien, og den var først tænkt som et teaterstykke, men som historien skred frem blev han klar over, at den ville gøre sig bedst som spillefilm. Det er hans spillefilms debut, og man kan kun glæde sig til hvad han finder på i fremtiden. Bestemt et navn der anbefales at man holder øje med.

Thoroughbreds kan varmt anbefales hvis man elsker en skæv og dyster historie, hvor der er fokus på en spændende dialog og det gode skuespil. Det er bestemt ikke en film man sidder og klasker sig på lårene af grin over, men den er alligevel fortalt med en vis portion humor, der er sort som den stærkeste kop kaffe. Thoroughbreds er deslige flot filmet, og man bliver draget ind i historien fra første indstilling. Bestemt ikke en film man vil glemme lige med det sammen.

Ekstramateriale.

Der er lidt men godt ekstramateriale at finde på denne fine Blu-ray udgivelse. Det er muligt at se et par slettede scener, og hører lidt om tankerne bag filmen fortalt af instruktøren. Desuden er der et par meget fine karakter profiler.

Filmen er flot overført til mediet og vises i sit oprindelige format, og lyden kan nydes i DTS-HD eller Dolby Digital 5.1.

Det er muligt at se filmen med et hav af undertekster inklusiv Danske.

Thoroughbreds er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.