Tintin - 21 eventyr (DVD-BOX)

5. december 2005 af Claus Larsen

Tintin - 21 eventyr (DVD-BOX) billede

Kun for de mindste

Tintin på film (det går da virkelig ikke?)

De seneste måneder har man kunnet følge en meget ophedet og livlig debat i pressen over den nyeste danske oversættelse af Tintin. Første album i serien, som Hergé skrev på i en menneskealder, er udkommet, men man kan også se langt de fleste hæfter i en filmatiseret udgave fra 1990. Selve arbejdet med filmatiseringerne blev overvåget af The Hergé Foundation, for at alt skulle gå efter planen og følger hæfternes ånd på alle måder. På 7 dvd’er kan man nu følge Tintin og alle hans venner og fjender over hele kloden. Desværre har man ikke filmatiseret de første to album, Tintin i Sovjet og Tintin i Congo. Givet vis fordi indholdet af de to værker ikke længere holder vand i den politisk korrekte andedam. Den første film er derfor Tintin i Amerika (1932) og derefter følger 20 film af forskellig længde på enten 23 eller 46 minutter, så det altså passer til en TV-format, der varer en halv time med plads til reklamer. De første 6 film, må vi klare os uden Kaptajn Haddock, der først dukker op i Krabben med de gyldne klør. Han følger Tintin trofast resten af serien. Ellers kan fans glæde sig over Tournesol, Dupont & Dupond og selvfølgelig den vakse Terry.

Generelt set taber filmatiseringerne desværre lidt af hæfternes magi og humor i overførelsen fra et medie til et andet. Animationerne fungerer ikke rigtig på film, og i enkelte tilfælde finder man endda sekvenser, der overhovedet ikke er animeret. Det er en skam, for ideen om at filmatisere de mange hæfter er jo interessant. Tonen er barnlig og den undertone af samfundskritik, som hæfterne har, træder slet ikke frem i filmene, der over en bred kam er jævnt kedelige. De helt yngste størrelser vil ganske sikkert kunne hygge sig i timevis, men er man ret meget over 12 år gammel, vil man få mere ud af at købe hæfterne og læse sig igennem det store værk.

En enkelt film træder dog lidt ud. Det er Rejsen til månen, som oprindeligt er delt i to hæfter fra hhv. 1953 og 1954. Her er der trods alt lidt spænding og dybde. Godt nok oplever man ikke samme problemer i rumrejsen som Apollo 13, men rumrejsen er overraskende tæt på virkelighedens rumrejser, som man har hørt om i mange sammenhænge siden. Ellers må man sige at det faktisk er Terry, der holder niveauet oppe i de mange film. Haddock er for det meste lidt irriterende, Tournesols evindelige hørelsesproblemet og misforståelser bliver man træt af og de to kommisærer Dupont & Dupond er godt og grundigt overspillede. Tintin er den snusfornuftige helt, der har en usædvanlig heldig hånd med alt.

Det er Stephane Bernasconi, der har stået for instruktionen af de 21 film – og det har han generelt været uheldig med. Blandt de danske stemmer genkender man nok mest Kjeld ”Kaj” Nørregaard, som har lagt stemmer til Haddock og en masse bifigurer. Det er hæderligt, men Haddocks ”for syv sytten” og ”splitte mine bramsejl” er nok ved at være en smule bedagede efterhånden.

Brug hellere en håndfuld ti kroner på den nye oversættelse af serien i bogform og vent til det her halvhjertede forsøg kommer på TV (igen).

TINTIN 1
Tintin i Amerika