Tintin: Enhjørningens Hemmelighed

23. marts 2012 af Jesper Poulsen

Tintin: Enhjørningens Hemmelighed billede

Så er der animeret verdenssucces som tager dig på eventyr til lands, til vands og i luften

Da Steven Spielberg første gang stødte på navnet Tintin, var da han læste en fransk anmeldelse af hans egen Indiana Jones-film (Jagten På den Forsvundne Skat). Denne og flere anekdoter kan du finde i denne udgivelses omfattende bonus materiale. Spielberg forstod i første omgang ikke en brik af hvorfor der gennem anmeldelsen var dette ord Tintin som gik igen og igen, indtil han fandt ud af at Tintin ikke var et fransk ord, men et belgisk navn på den nysgerrig ung journalist, hvis vidunderlige eventyr var forfattet af Hergé. Grunden til at Tintin var nævnt i Indiana Jones-anmeldelsen, var at skribenten bag mente at Indiana Jones og Tintin havde en del til fælles. Ofte en farefuld færd og tilspidsede situationer at redde sig ud af og aldrig af vejen for et godt eventyr. Og ja, det må man jo give vedkommende ret i. En helt ny verden åbnede sig for mesterinstruktøren, som blev forelsket i denne fyr som altid rodede sig ind i alverdens mysterier og overhængende farer. Kort tid efter kontaktede Spielberg Hergé og fik fingre i rettighederne til det værk som nu her, mange år efter, er i handlen og klar til at fortrylle dig i din hjemmebiograf.

Vi er vel mange som er vokset op med de fantastiske tegneserier om snushanen Tintin og hans tro følgesvend, hunden Terry. Ud over de farvede striber i bladform, er vi vel også mange som har tilbragt mange timer i selskab med de glimrende tegnefilm som har prydet såvel morgen-tv og de klassiske efterårsbio og påskebio og lignende i monopolets tid. Nu er tiden så kommet til en visuel bedrift som rent filmteknisk er svær at sætte en finger på. Tintin og hele hans univers bliver vakt til live i Spielbergs kollaborering med Ringenes Herre-guru'en Peter Jackson. Velkommen til Tintins Oplevelser: Enhjørningens Hemmelighed.

Tre tegneseriehæfter er blevet brugt til at flette denne historie sammen. Det drejer sig naturligvis om Enhjørningens Hemmelighed, men derudover også Krabben Med De Gyldne Klør og Rackham Den Rødes Skat. Tintin køber en gammel model af det prægtige skib Enhjørningen på et loppemarked, men det viser sig hurtigt at give ham problemer. Der er nemlig andre som er særdeles interesseret i denne model, og en herre ved navn Sakharin prøver at købe Tintins handel. Tintin afslår, hvilket kun betyder at et farligt spil kan begynde. Sakharin og hans håndlangere skyr ingen midler i jagten på skibsmodellen. Det viser sig nemlig at skibsmodellen af Enhjørningen indeholder spor til en gigantisk skat. Tintin ender i et sandt stormvejr som fører ham på eventyr både til vands, til lands og i luften. Heldigvis får han hjælp af sit senere sidekick, drukkenbolten Kaptajn Haddock som han i filmen støder på ved et tilfælde ombord på skibet Karaboudjan. Her holdes Haddock fanget af Sakharin, som har planer med den stakkels Haddock og ikke mindst et regnskab at gøre op. Knap så meget hjælp for Tintin af de to politifolk Dupond og Dupont. Intelligens er ikke sådan et holdbart mærkat i deres tilfælde, men de har dog hjertet på rette sted. Sammen med den lille hund Terry må vores helte klare skærene for at gåden til skatten kan løses, og ikke mindst undgå at oplysningerne ikke falder i de forkerte hænder...

Filmen er en animeret bedrift ud over det sædvanlige. Det er den første Spielberg-film som er indfanget digitalt og er fremkommet via den såkaldte motion capture teknik. Skuespillerne er gamle Jackson/Spielberg kendinge. Som Tintin ses Jamie Bell som Jackson brugte i King Kong, og det samme gælder for Andy Serkis som giver whiskey og bandeord en ordentlig en på hatten i sin fremtoning som den buldrende Haddock. Serkis er dog nok endnu mere kendt for sin rolle som Gollum i Ringenes Herre. Skurken Sakharin spilles af James Bond aka Daniel Craig som Spielberg havde med i filmen München. De to tumpede politifolk Dupond og Dupont som er så godt som identiske, ja de leveres så også af et velkendt filmisk makkerpar. Pegg/Frost med fornavnene Simon og Nick husker du sikkert fra komedie-træffere som Hot Fuss, Paul og Shaun Of The Dead.

Der er virkelig smæk på feltet. Actiondelen samt gåderne og mystikken er virkelig i højsædet og tilmed er der lagt god vægt på den herlige humor, når farlige situationer løses på ufrivilligt morsomme metoder. Dertil kommer Haddocks mange avancerede banderemser som Syvtusind Selvdøde Søheste, for nu blot at nævne en enkelt. Enhjørningens hemmelighed vadt da også en fortjent Golden Globe for Bedste Animerede Film, mens det derimod kan undre at samme film slet ikke var Oscar-nomineret.

Der er ingen tvivl om at dette har været et krævende projekt at få i kassen, men alle anstrengelser har betalt sig. Man kan jo håbe på at dette ikke er den sidste fortælling i samme genre om den belgiske journalist som er elsket over hele verden. Om ikke andet er en mulig franchise kommet sikkert fra land og tildeles herfra 5 stjerner.

Ekstra materialet er særdeles grundigt. Det starter med det første glas champagne i 2009 og slutter med et ditto i 2011. Indimellem alt dette kan du få mere at vide om Spielbergs fascination af Tintin, af samarbejdet mellem de to prominente filmskabere, lære om tegneserierne bag, lærer det omfattende persongalleri at kende, se hvordan ”vingummifigurerne” fik liv, få mere viden om Terrys rolle, se hvordan filmmusikken blev til og meget meget mere. Hold ud, der er hele 90 minutters guf at gå i krig med.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sony

Titel: Tintin: Enhjørningens Hemmelighed
Original Titel: Tintin: Enhjørningens Hemmelighed