Titanic Deluxe collector's edition

21. november 2005 af Helle Perrier

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Titanic Deluxe collector's edition billede

Eminent genudgivelse af moderne klassiker, der nok skal holde sig flydende.

Teenagepigernes hjerter bankede i takt med lyden af det synkende skib, og Leonardo di Caprios våde undergang. Celine Dion sang og sang og sang igen storhittet My Heart will go on, der i den grad var med til, at promovere Titanic. Filmen blev årets store Oscarvinder med hele 11 statuetter, og millioner af mennesker så den i biografen. James Cameron, der tidligere havde stået bag blandt andet Terminator 2 og Aliens havde i forvejen besluttet sig for, at sætte autenticiteten i højsædet, og den historisk faktuelle tilgang skabte sammen med de fabelagtige special effects en storslået film, som man ikke kommer udenom. Med denne udgivelse kan man komme tæt på en af verdenshistoriens mest kendte og omdiskuterede skibsforlis’ filmiske tilblivelse.

Det storslåede skib Titanic stævner ud med kurs mod New York. Ombord er den 17-årige Rose, der rejser sammen med sin forlovede Cal og sin mor. Rose er tvunget ud i giftermål, da hendes familie er gået bankerot efter faderens død. Hendes forlovede er arving til en kæmpe formue, og de rejser på første klasse med alt hvad det indebærer af luksus. Rose er ulykkelig, og hun føler sig hjælpeløst fanget i et kærlighedsløst forhold, der med Titanic som fængsel fører hende mod et nyt liv, hun ikke ønsker. Hun beslutter sig for at gøre en ende på det hele, men bliver reddet af den unge Jack. Jack er en fattig omrejsende kunstner, der har vundet sin billet i et spil poker, men han forelsker sig hovedkulds i den smukke Rose. De to har ingen chance for et liv sammen, men beslutter sig for at tage chancen. Rose stikker af, og satser på kærligheden frem for det meningsløse overklasseliv. Desværre kommer et isbjerg på tværs af Titanics kurs, og undergangen venter. Vi følger de stakkels passagerers kamp for overlevelse, mens det synkefri skib går til bunds i det iskolde vand. Der kæmpes for liv og kærlighed i et intenst drama.

Visuelt er Titanic er storslået oplevelse. De computerskabte effekter er så godt integrerede i filmen, at man kun har ganske få af de der blue screen øjeblikke, hvor alt virker kunstigt. Der er som nævnt gjort meget for at gøre skibet virkelighedstro, og det er virket over al forventning. Den fiktive kærlighedshistorie, der er filmens narrative drivkraft fungerer også ganske udmærket, og den gør forliset meget mere vedkommende. Det er nok de færreste, der kan undsige sig, at have knebet en lille tåre i filmens sidste minutter. Alt i alt er Titanic en velfungerende historisk film, der har noget at tilbyde. Naturligvis kommer man ikke uden om de trivielle småting, der udgør en romantisk film, men de er til at leve med.

Denne udgivelse byder på hele fires discs og et sandt væld af ekstramateriale.
Der er de sædvanlige trailers, og bag om filmen featurettes, og naturligvis kommentarer af James Cameron og andre der havde med filmens produktion at gøre samt flere af skuespillerne. Men der er også en masse historisk baggrundsmateriale, og flere alternative slutninger. Desuden kan man fornøje sig med hele 29 deleted scenes, og naturligvis musikvideoen til Celine Dion’s temasang. Der er også en udførlig beskrivelse af hvorledes man lavede de forskellige visuelle effekter, samt Titanic parodier, og tvspots.

Titanic deluxe collectors edition er bestemt den udgave man skal gå efter, hvis filmen skal ligge under juletræerne i år. Den er helt sikkert et gensyn værd, og har omsider fået den mængde ekstramateriale som en film af den kaliber bør have. Der er mere end 5 timers ekstramateriale.

6/6

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.