Tømmermænd i Thailand

6. december 2011 af Kristian Jensen

Tømmermænd i Thailand billede

Unødvendig og nosse-løs fortsættelse…

Efter den enorme succes med ”Tømmermænd i Vegas” (2009) var en efterfølger jo nærmest uundgåelig. Resultatet blev ”Tømmermænd i Thailand”, der netop er udkommet på det danske hjemmebio marked.

Som titlen hentyder, er løjerne denne gang rykket til eksotiske himmelstrøg, nærmere bestemt Thailand. De fire venner Phil (Bradley Cooper), Stu (Ed Helms), Alan (Zack Galifianakis) og Doug (Justin Bartha) er taget til det smukke asiatiske land, for at fejre Stus bryllup. Gruppen husker stadig begivenhederne fra den forrige film, og er derfor fast besluttet på ikke at gentage hændelserne igen, ergo er alkohol og stoffer bandlyst. Men tingene går ikke altid som man regner med, og dagen efter en fredfyldt bryllupsreception vågner vennerne op på et snusket hotel i Bangkok. Lillebroderen til Stus udkårende er forsvundet, og Phil, Alan og Stu har ingen anelse om hvor knægten befinder sig. Hårdt plaget af gigantiske tømmermænd, fysiske såvel som moralske, drager vennerne ud i Bangkoks gader i håb om at finde lillebroderen inden brylluppet.

Med ”Tømmermænd i Thailand” har instruktør Todd Philips præsteret at genskabe sin forrige tømmermændstur, dog med en ny og eksotisk baggrund. De to film er stort set ens i plottet, og den grundlæggende ide er endnu engang at forarge publikum med gross-out gags og klassisk falde på halen humor. Det er som sådan også fint nok og bestemt underholdende til tider, men problemet er bare, at vi har set det hele før. ”Tømmermænd i Thailand” adskiller sig på ingen måde fra den forrige film, og man kan ikke undgå at spørge sig selv, om denne film virkelig var nødvendig. Personligt mener jeg, at svaret må være et rungende nej. Den første film var vanvittigt underholdende og provokerende, mens den nye hurtigt ryger i glemmebogen sammen med resten af ligegyldige toere. Jeg savner i den grad etterens provokerende attitude og fandenivoldskhed i samtlige af de 101 minutter af filmens længde. ”Tømmermænd i Thailand” er en vaskeægte crowd pleaser, der ikke har andet formål end at øse ud af den sammen suppe, der har kogt siden 2009 hvor den første film udkom, og ærlig talt, så er det en aldeles kedelig omgang.

Men ”Tømmermænd i Thailand” har dog enkelte lyspunkter, hvor stort set alle, kan tilskrives Zack Galifianakis i rollen som den lettere debile Alan. Dynamikken mellem de tre hovedroller Helms, Cooper og Galifianakis fungerer fint og upåklageligt, men det er uden tvivl sidstnævnte, der gang på gang stjæler billedet. ”Tømmermænd i Thailand” byder også på en række gensyn med nogle af karaktererne fra den første film. Mest markant er nok Ken Jeong, som den øretæveindbydende gangster Mr. Chow.

”Tømmermænd i Thailand” er en tynd omgang, der ikke formår at bringe noget nyt til bordet. Filmen føles som en lang gentagelse, og til trods for at den første film var god, så holder dette genopkog ikke i længden.

Ekstramateriale
På Blu Ray udgaven af ”Tømmermænd i Thailand” finder man en ganske pæn portion bonusmateriale af svingende kvalitet. ”Unauthorized Documentary” er en sjov lille ’falsk’ dokumentarfilm hvor en ivrig journalist forsøger at afdække ’sandheden’ omkring tilblivelsen af ”Tømmermænd i Thailand” I filmen medvirker blandt andet dokumentaristen Morgan Spurlock og filminstruktøren JJ Abrams. En række små film der går bag om kameraet samt en række sjove fraklip er der også blevet plads til på skiven, og oven i købet i HD kvalitet.
Bonusmaterialet er okay, men bestemt ikke prangende.
3 on-z stjerner til ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Warner Home Video.