Transporter Refueled

2. april 2016 af Jesper Poulsen

Transporter Refueled billede

Ed Skrein overtager rollen som kick-ass driver i denne fjerde omgang pakkepost. Glimrende actionscener puttet ind i et manuskript som genkendes som et sammenkog af tidligere meritter.

Der bliver smadret nogle gendarm-biler i denne fjerde omgang Transporter, så er det sagt. Dog ser de ikke alle ud til lige at være af den nyeste slagsen, men sikkert er det at de med garanti ikke kommer ud at køre igen, når først Ed Skrein i rollen som Frank Martin får dem til at flyve rundt i luften og siden lande på både snude og tag. Velkommen til endnu et kapitel om den velklædte chauffør som i al diskretion sørger for at pakker bliver leveret fra A til B mod et større pengebeløb. Som du sikkert har regnet ud, så deltager Mr. Actionman Jason Statham ikke i denne film, på trods af at han i de tre foregående har levendegjort Frank Martin. Måske kunne Statham også godt fornemme at franchisen ikke længere var en karrierefremmer, for man kan med en stor portion retfærdighed diskutere om The Transporter-filmene nu også var holdbare til hele 3 film, som en vaskeægte trilogi. Ikke desto mindre bliver vi budt en fjerde chance, og hvis man undlader at forvente sig noget, så er resultatet slet ikke så udvandet og tyndbenet som man kunne have frygtet.

Sandt for dyden skal det da siges at manuskriptet ligner et opkog af Hitman og de franske Taxi-film, og det er vel heller ikke videre originalt at lade hovedpersonens far kidnappe (endda hele 2 gange i samme film) blot for at anlede til involvering. Vi har på flere fronter set det hele før, men alligevel forekommer den samlede suppe ikke helt uden evner. Du har måske set Ed Skrein i Game of Thrones, Deadpool og The Model, men ellers er han et forholdsvis nyt navn i filmbranchen. Han gør det såmænd fint som den elegante Transporter med fast greb om rattet og et par chicke solbriller. Transporter Refueled er centreret om en helt speciel pakke der denne gang skal leveres. Til Franks overraskelse består den af 3 parykbærende piger som har et hævntog kørende mod en kriminel russer. Frank afviser hurtigt opgaven, lige indtil at det viser sig at Franks far er kommet i fedtefadet og holdes som gidsel. For at redde sin far må Frank hjælpe sine afpressere og finde frem til den russiske skurk, som i øvrigt viser sig at være en gammel ”bekendt”.

Filmen byder på nogle velkoreograferede biljagter, stunts og nævekampe. Det er klampen i bund fra start til slut, hvilket er ret befriende. Franks levemåde burde være klar for alle, når vi nu er så langt henne i filmserien, så der gøres naturligvis intet ud af at koble nye seere på løjerne, om end at man egentlig godt kan se Transporter Refueled som selvstændig actionfilm og stadig få noget ud af det. Ray Stevenson spiller rollen som Franks far med stor sympati og troværdighed, men skildringen forholdet mellem far og søn halter i den grad. Det ville klæde karakteren Frank at udvise større følelser og sympati, for farens ve og vel (herunder truslen om forgiftning inden for 12 timer) får ikke Frank til at trække en mine overhovedet. Det forekommer at dette blot er endnu et job, hvilket kommer til at gå ud over jargonen i den anspændte situation. Den bliver usammenhængende og urealistisk.

Introen til Transporter Refueled er kort og præcis. Her præsenteres skurkene og deres ugerninger, og her fra spoles 15 år frem i tiden, hvor Frank bliver en del af en nøje udtænkt plan om at bringe balance i tingene. Scenen er ret hurtigt sat, nu kan actionbraget begynde. Et fornuftigt visuelt bud på underholdning, men et manuskript som i flere ombæringer efterlader noget at ønske. Disse to elementer hold op mod hinanden betyder at filmen sniger holder sig på 3 stjerner.

Mis. Label.

Titel: Transporter Refueled
Original Titel: Transporter Refueled