True Blood - Season 5

30. maj 2013 af Rasmus Krarup Jensen

True Blood - Season 5 billede

Herligt gensyn med den nyskabende vampyr/varulveserie leveret gennem en cocktail af vold, blod, slagsmål og sex.

Siden HBO i 2008 kom på banen med en lidt mere seriøs, action-pakket vampyrfranchise har Anna Paquin og de andre overnaturlige væsner underholdt seere overalt i verden. Indtil sjette sæson får premiere i USA midt i juni, har vi i Danmark nu mulighed for at se eller gense den femte sæson på blu-ray. Historien er blevet mere indviklet, men hvis man har fulgt med fra afsnit 1, så har man mange timers underholdning foran sig.

Vi følger endnu en gang den psykiske Sookie og hendes omgangskreds af varulve, vampyrer og formskiftere. Hun forsøger at bringe sin veninde Tara tilbage til live som vampyr, efter at hun blev dræbt i forrige sæson. Derudover følger vi de to vampyrer, Bill og Eric, som bliver taget til fange af overhovedvampyrer, alt i mens varulven Alcide må kæmpe for sit liv mod den nye trussel i sit liv.
Gengangere fra de tidligere sæson gør det besværligt for nyligt ankommende seere, hvis de først forsøger at springe ind i serien på dette tidspunkt, men det er ikke umuligt. Serien følger en lille rød tråd fra de forrige sæsoner, men med lidt god vilje kan man hurtigt sætte sig ind i tingene. Undertegnede anbefaler dog at se serien fra starten, da man på den måde får større forståelse for det hele.

Det er herligt at se en serie, som skrider lidt væk fra den tøsede Twilights midlertidige monopol på vampyrgenren, og bortset kongen af gyserserier, nemlig den sindssygt underholdende serie, Supernatural, er True Blood oppe blandt de mest interessante serier om det overnaturlige. Femte sæson fortsætter det hæsblæsende tempo med masser af solid action og fede kampscener mellem de forskellige væsener. Vampyrerne har størstedelen af fokusset på serien, hvilket er meget underholdende, men de få øjeblikke med varulvene er også utroligt spændende. Selve serien får meget af sin succes fra de flotte, visuelle effekter, som virker mere professionelle end den normale standard for et seriebudget.

Serien er en sprængfarlig cocktail af slagsmål, blod, sex og overnaturlige elementer, hvilket er en fornem balance, som mange serier for tiden formår at holde ved lige. Femte sæson er ingen undtagelse og der er bestemt ikke sparet på historier, plottwists og visuelle effekter. Som så mange andre serier bliver det høje antal af sæsoner dog ofte meget ensporet i længden, hvilket skubber dem et stykke væk fra den originale pioner. Det er på sin vis også gældende i denne sæson, men de underholdende effekter formår alligevel at holde serien kørende, og man ser allerede frem til den sjette i rækken.

Samlet set skuffer femte sæson ikke fans af serien, og man nyder gensynet af de velkendte karakterer, som kaster sig ud i nye, spændende farer. Historien er fængende på mange nye måder, og på trods af det lidt ensporede udgangspunkt i starten formår serien at sætte skub i endnu et originalt stykke underholdning. Skuespillerne leverer nogle solide præstationer og tempoet er heldigvis skruet en tand op, hvilket leder til et utal af action-prægede øjeblikke og en masse formidable slagsmålsscener. Serien fungerer som et herligt afbræk i hverdagen og den knivskarpe kvalitet på Blu-ray udgaven gør det til en sand fornøjelse af se den femte installation af franchisen.

Bonusmateriale
Udover en række kommentarspor med stjernerne fra serien finder nogle små forlængede klip, som giver et spændende indblik i historien bag serien. Derudover finder man en meget behjælpelig guide til, hvad der ellers er sket i de foregående sæsoner. Som det sidste er der en meget interessant mappe med beskrivelser af karaktererne, vampyrhistorierne og flashbacks til sæsonen. Samlet set en overraskende positiv bonussektion, da serieudgivelser normalt ikke rummer særlig meget bonusguf.

Filmen er venligst stillet til rådighed af: Warner Bros..

Titel: True Blood - Season 5
Original Titel: True Blood - Season 5